Exempel på sjöskador och hur man minskar risken att drabbas

Exempel på sjöskador och hur man minskar risken att drabbas
Exempel på sjöskador

Sjöskador kommer oftast på tal när du är i färd med att köpa båt eller teckna en båtförsäkring. Innan dess är det många som aldrig ens har funderat över vad som klassas som sjöskador. Den som är van att vara ute i båt på sjön eller havet har troligtvis hyfsad koll på detta, men för den som nyligen har fått upp ögonen för nöjet med att vistas till sjöss kanske inte listan över alla tänkbara sjöskador är lika välkänd. Här ska vi titta lite på några av de sjöskador som förekommer, men även gå igenom hur man kan minska risken att drabbas av dem. Det är trots allt det sistnämnda som är det allra viktigaste.

Vad är sjöskada?

Om du ska teckna en båtförsäkring kommer du garanterat att stöta på termen sjöskada. Du kommer troligtvis också upptäcka att detta är en av de delar i en båtförsäkring som ingår så gott som överallt. Det är förstås inte så konstigt, med tanke på att detta kanske är det som är det allra viktigaste för de flesta båtägare. Men vad klassas då som sjöskada? Jo, det är den typen av skador som kan drabba båten vid färd ute till sjöss. Några exempel kan vara:

  • Grundstötning
  • Kollision med andra båtar eller föremål i vattnet
  • Kantring
  • Strandning
  • Masthaveri
  • Vattenläckage
  • Förtöjningsskador
  • Andra oförutsedda händelser som kommer utifrån

Precis som när man åker bil längs en väg, finns det mycket som kan hända den som är ute och åker båt. I synnerhet när man färdas i nya farvatten kan det vara klurigt att navigera. Vissa sjöar är också svårare än andra att ta sig fram på. Att gå på grund med båten är tyvärr något som väldigt många gör någon gång under ett liv som båtägare. Det blir sällan så dramatiskt som det kan se ut på film, men det kan tyvärr ändå vålla en hel del skador på båten. Av den anledningen är det förstås viktigt att ha båten ordentligt försäkrad. Detta gäller förstås både större och mindre båtar.

Att försöka undvika sjöskador

Att försöka undvika sjöskador

Att veta vad sjöskador är, är förstås en bra start. Det man helst vill är dock att undvika att drabbas av dem. Det kan ibland vara lättare sagt än gjort, eftersom det även förutsätter att andra båtägare framför sina båtar med omsorg. Det finns dock en hel del åtgärder man som båtförare kan vidta för att minska risken att drabbas av de olika sjöskador som kan uppstå. Här ska vi titta lite närmare på några av de saker som kan vara bra att tänka på, för den som gärna vill få behålla sin båt hel och fin.

  • Var uppmärksam
    Det går inte att nog betona hur viktigt det är att vara uppmärksam till sjöss. Det gäller både den som färdas i motorbåt och den som åker segelbåt. De allra flesta grundstötningar sker nämligen på grund av slarv eller ouppmärksamhet. Det är vanligt att man har för liten marginal när man navigerar med hjälp av plotter. Det kan också vara så att mätningarna som ligger till grund för sjökort är lite äldre, och att saker förändrats. Att använda modern GPS-teknik kan därför vara att föredra. Oavsett hur man navigerar är dock uppmärksamheten det allra viktigaste verktyget.
  • Var grundlig vid förtöjning
    Vid förtöjning bör man alltid se till att vara på den säkra sidan. Även om det för stunden är helt vindstilla är det bättre att alltid förtöja båten som att man förtöjde den med storm i sikte. Kom också ihåg att inte förtöja båten med aktern utåt. Detta gäller för öppna båtar, eftersom vågor då kan slå in och orsaka skador, eller i värsta fall sänka båten.
  • Kontrollera ventiler och material
    Kontrollera ventilerna på båten noggrant före sjösättning genom att rycka hårt i dem. Detta eftersom bristfälligt material och trasiga ventiler ofta är det som leder till läckage. Se till att eventuella självlänsar inte täpps till av löv, barr eller annat material som försvårar uppgiften. Läckage går ofta att undvika, så länge man är en noggrann båtägare som ser över materialet med jämna mellanrum. Naturligtvis kan också läckage bero på att man gått på grund med båten, men i det fallet bör man förstås göra vad man kan för att undvika grundproblemet, det vill säga grundstötningen.