Pulsklocka

Gillar du träning men känner att du vill få bättre koll på dina framsteg, din ansträngningsnivå och få möjlighet att veta när du ligger på en optimal nivå? Då kan en pulsklocka vara redskapet för dig. Med en sådan har du bättre möjlighet att se hur kroppen reagerar på träningspassen du kör. Du kan se när det är dags att öka intensiteten för att fortsätta utvecklas. Du kan även se när det är dags att köra lite lugnare en stund. Pulsklockan hjälper dig helt enkelt få bättre koll.

Bäst pulsklocka
Snabbmeny:
Toppval Pulsklockor Vanliga frågor


Vad är en pulsklocka?

Det första du behöver ta reda på, innan du kan slå fast om en pulsklocka är något för dig, är förstås vad det här är för något. För det första är det förstås en klocka. Du kan med andra ord se vad klockan är medan du tränar. Dessutom kan den mäta din puls. Så mycket har du förmodligen redan räknat ut med tanke på produktens namn. Det finns dessutom många pulsklockor som erbjuder ännu fler nyttiga funktioner. Många produkter är bland annat utrustade med GPS. Detta innebär att du även kan se hur lång distans du har promenerat, cyklat eller sprungit. Vissa kan också mäta höjd med hjälp av en inbyggd barometer. Det finns också varianter med inbyggd musikspelare, vilket kan vara bra att ha vid träning.

Många uppger att de tycker att det är roligare att träna när de samtidigt lyssnar på musik. Vissa pulsklockor är dessutom utrustade med Garmin Pay, en typ av betallösning som gör att du kan lämna plånboken hemma när du ger dig ut på träning, men ändå kan handla på väg hem från joggingrundan eller cykelturen. Utöver de redan nämnda funktionerna finns också en rad andra som förekommer hos vissa av de produkter som finns i sportbutikerna idag.

Fördelar med pulsklockor

Är pulsklockan en produkt som verkligen är bra att ha, eller är det snarare en fluga bland träningsintresserade som snart kommer ha gjort sitt? Vi tror på det förstnämnda. Det här är en produkt som verkligen kan göra nytta för den som vill ta sin träning till nästa nivå. Att träna är en sak, men att träna med rätt intensitet och rätt upplägg är något helt annat. Om du vill kunna lägga upp din träning på ett sätt som gör att du utvecklas samtidigt som din kropp mår bra, är en träningsklocka nästan ett måste.

Åtminstone om du vill lägga dina träningspass på en nivå som gör att du ständigt utmanas utan att hjärtat utsätts för belastning som ligger över gränsen för vad som är hälsosamt. En aktivitetsklocka hjälper dig dessutom att hålla bra koll på din träning och dina framsteg. Exakt vad den kan ge för fördelar beror förstås på vilken modell du väljer, och vilka funktioner den erbjuder. Vi ska här titta på några av de fördelar som kan ges. Vissa fördelar kommer med alla pulsklockor, andra enbart med de mer avancerade modellerna.

Köp en pulsklocka online

Lättare att optimera träningen

Alla pulsklockor kan hjälpa dig att optimera träningen, men i olika utsträckning. De mer avancerade kan göra det på flera sätt, men även de enklare modellerna som mer eller mindre bara förser dig med en pulsmätare kan göra det. Du ser nämligen vilken puls du ligger på under ditt pass, och kan därmed se var det är möjligt att öka intensiteten en aning. På så sätt kan du komma vidare och nå bättre resultat snabbare. Du har också möjlighet att i tid lägga märke till om du belastar din kropp för hårt, om du ständigt ligger på maxpuls eller på en puls som i längden inte är hälsosam. Om du väljer en lite mer avancerad klocka kan du även få alla aktiviteter registrerade. Du kan se hur du bör förlägga dina träningspass för att få optimalt med vila mellan passen. Du kan också se när du behöver mer sömn, eller när du ligger på färre steg än vanligt en dag.

Enklare att hitta vägen på löprundan

Många träningsklockor har som tidigare nämnts GPS. Det gör att de kan följa din framfart. Många av dessa har också möjlighet att ladda in rutter. Dessa kan i sin tur hjälpa dig att hitta rätt när du är ute på en löprunda i okänd miljö. Det kan vara en stor fördel på flera sätt. Dels får det dig troligtvis att koppla av eftersom du slipper oroa dig för att springa del. Dels gör det att du kan variera din träning mer eftersom du inte bara behöver ge dig ut där du vet att du finner vägen på egen hand. Det här är för övrigt även något du kan ha nytta av om du är med och tävlar. Då kanske du springer på okänd mark, och du kan då hålla en högre och jämnare väg om du slipper hålla koll på vägen själv. Med en tillräckligt avancerad pulsklocka varnar den om du är på väg att avvika från inlagd rutt.

Möjlighet att lägga upp egna träningsprogram

En bra pulsklocka kan egentligen eliminera behovet av att ha med dig mobiltelefonen ut på träningspasset. Det finns nämligen modeller där du, med hjälp av appar och widgets som finns i klockan, kan skapa egna träningsprogram som laddas in. Klockan hjälper dig att hålla koll på övningar och repetitioner. Samtidigt mäts din puls, hastighet, distans och förbrända kalorier. På det sättet blir pulsklockan ett perfekt hjälpmedel i träningen, som hjälper dig att nå helt nya höjder. Dessutom blir ofta träningen betydligt roligare när du kan hitta på egna program som du sedan får hjälp att följa. Det ger ofta lite mer mening till träningen jämfört med när du bara tar en löprunda och avslutar med lite stretching.

 

Toppval Pulsklockor 2020

Vi har valt dessa Pulsklockor som våra Toppval.
Dessa klockor har ett flertal smarta funktioner som kommer hjälpa dig att nå längre med din träning. Klockorna ger dig en tydlig överblick av hur ditt hjärta arbetar under aktivitet och vila.


 

Lagrar data från dina pass

Upplever du ibland att det är svårt att hålla koll på tidigare genomförda pass och att jämföra resultat? Det problemet slipper du om du väljer en pulsklocka där du kan lagra historik. Du kommer kunna se distansen du avverkat, kaloriförbrukning, hastighet, vilken puls du legat på och annan data som kan vara till nytta för dig. Det gör att du enkelt kan se hur du utvecklas och hur det gått för dig på senare tid. Du behöver alltså inte längre gissa dig fram till om du faktiskt förbättrar dina resultat eller om det går åt fel håll. Plötsligt kan du se, svart på vitt, huruvida du faktiskt blir bättre och snabbare, eller om du har tappat en del senaste månaden. Det gör att du i tid kan se om du behöver förändra något i dina rutiner, eller om du är inne på rätt spår.

Bra träningsklockor

Bra att veta om puls under träning

Att ha en pulsklocka hjälper inte så väldigt mycket om du inte har en aning om hur du ska tolka all den data som presenteras för dig. Du behöver veta vilken puls som är önskvärd, dels för att det ska vara bra för hälsan, dels för att du ska kunna bli bättre och utvecklas. Vi ska därför gå igenom vilken typ av träning som hamnar i vilken pulsnivå, och vad du behöver tänka på om du inte ligger där du har tänkt dig pulsmässigt.

  • 50 – 60 % av maxpuls är en bra pulsnivå att ligga på om du är ute efter återhämtning. Det ger musklerna tillfälle att återhämta sig. När du ligger på den här nivån bör du uppleva att det går lätt att andas och att det inte är speciellt ansträngande träning som pågår. Det här är helt enkelt ett lågintensivt pass och ingenting som pressar din utveckling framåt. Det är dock viktigt att komma ihåg att din kropp även behöver återhämtning för att du ska kunna utvecklas, så du behöver ligga på den här pulsnivån ibland.


  • 60 – 70 % av maxpuls är ett utmärkt intervall att ligga i om du vill förbränna mycket fett och träna uthållighet. Om du tränar till stor del för att gå ned i vikt är det här ett perfekt pulsintervall att ligga på under stor del av träningspasset. Det här är huvudsakligen träning med lätt intensitet. Även här ska det gå lätt att andas och du har relativt låg belastning på musklerna.


  • 70 – 80 % av maxpuls är ett pulsintervall som du ligger på när du kör ett pass på medelhög intensitet. På den här nivån förekommer förmodligen viss svettning och här anstränger du också musklerna något. Det här är en bra nivå att ligga på när du tränar muskelstyrka. Det ska fortfarande kännas relativt enkelt, om än något jobbigare att andas, när du tränar på den här nivån.


  • 80 – 90 % av maxpuls ligger du vanligtvis på när du tränar med hög intensitet. Nu andas du förmodligen ganska tungt och det här känns rejält i musklerna. Du kan inte ligga på den här nivån för länge, men det är en utmärkt pulsnivå att ligga på när du kör intervaller. Om du är ute efter att maxa prestationsförmågan bör du leta dig upp på den här nivån och ligga på den här pulsnivån regelbundet. Det här är det bästa sättet att öka din lungkapacitet, något som krävs om du ska kunna prestera bättre och bli en riktigt duktig idrottare.


  • 90 – 100 % av maxpuls är en tuff nivå att ligga på och det går inte att förbli på den här nivån några långa stunder. Däremot är det bra att köra intervaller där du hamnar så här högt upp på skalan under korta stunder, för att förbättra prestationsförmågan. Mjölksyran kommer snabbt, något du kommer att märka. Du kommer dock även bli starkare och uthålligare, så du kommer få lön för mödan.
 

Frågor och svar kring Pulsklockor

✅ Hur mycket kostar en pulsklocka?

Det finns enkla varianter som bara består av en klocka och pulsmätare, som kostar under 1 000 kronor. Om du vill ha en lite mer avancerad klocka med GPS, som även kan fungera som en träningsdator med historik och rutter, får du vara beredd att betala mellan 2 000 och 4 000 kronor. Det finns även dyrare klockor, men eftersom det finns gott om riktigt bra modeller i ovan nämnda prisklass finns det egentligen ingen anledning att välja något dyrare. Såvida du inte redan hittat någon specialvariant som du fastnat för vill säga.


✅ Finns det några funktioner som är extra intressanta på en pulsklocka, som man bör titta efter?

Möjligheten att skapa egna träningsprogram är riktigt bra, liksom möjligheten att spåra sömn, för att se hur ditt sömnmönster ser ut. Pulsvarning är naturligtvis också bra att ha.


✅ Hur lång batteritid har en pulsklocka vanligtvis?

Det beror på vilken modell du väljer. Det beror också på hur du använder den. Om du har GPS aktiverat dras vanligtvis batteriet ur snabbare. Vid vanligt användande utan GPS har vissa 9 dagars batteritid, andra 14 dagar. Naturligtvis förekommer även andra tidsramar. Med GPS påslagen kan vissa klockor ha en batteritid på 13 timmar, medan andra har 24 timmar. Det finns även modeller med såväl längre som kortare batteritid, både med GPS påslagen och utan.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Pulsklockor Vanliga frågor



Lästips inom träning