Vätskebälte

Bäst vatskebalte
Snabbmeny:
Toppval Vätskebälten Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


När du tränar eller utövar andra aktiviteter är det viktigt att ha tillgång till vätska. Så för löpare och skidåkare, och andra, bör ett vätskebälte ingå i den basala utrustningen. Med ett vätskebälte får du nämligen med dig den nödvändiga vätskan utan att du behöver bära omkring på en flaska, som kan vara svår att hantera under löprundan eller skidturen.

Vätsketillskott på löprundan

Idag finns det ett mycket stort, och brett, utbud av vätskebälten. Det finns bälten för alla smaker och behov, så oavsett om du springer ofta och långt, eller bara en joggingrunda då och då så finns det ett vätskebälte för dig. Om du inte tränar så ofta, och inte springer så långt, kan ett enkelt vätskebälte med plats för en flaska vara det bästa alternativet. Om du brukar ha långa träningspass, och vet att du behöver mycket vätsketillskott, kan det vara bra att skaffa ett bälte med plats för fler, eller större, flaskor. Vissa bälten har också fickor och fack för din mobil och andra pinaler som du behöver ha med under löp- eller skidturen.

Att tänka på när du väljer vätskebälte

Att tänka på när du väljer vätskebälte

Först måste du förstås fundera på vilka behov du har, och hur du vill använda ditt bälte. Räcker det med att få med en flaska, eller kommer du att behöva fler eller större flaskor. Vill du få plats med mobilen eller något annat, eller är det tillräckligt om du får plats med en flaska? Fundera också på om du vill ha några få stora flaskor eller ett större antal små flaskor. Även om du får med samma mängd vätska kan flaskornas storlek spela roll. Ett par, tre, stora flaskor får lätt plats på ryggen, men det kan vara bra att tänka på att stora flaskor som är halvfyllda kan klucka rejält. Kanske bryr du dig inte om det, men för en del kan det bli ett riktigt störande moment under löprundan eller skidturen. En fördel med större flaska är att det går snabbare att fylla på vid vätskestationer, om du inte fyller dina flaskor i förväg hemma. Väljer du ett bälte med plats för flera mindre flaskor kan du ha olika drycker med dig. Kanske vill du variera mellan rent vatten och sportdryck, till exempel.

 

Passformen viktig

När du har bestämt vilken typ av vätskebälte du ska ha, är det viktigt att du får ett bälte som sitter bra. Det allra bästa är förstås om du kan prova bältet så att du känner hur det sitter. Bältet ska sitta på höften, men ibland kan man uppleva att bältet glider upp och blir till ett irritationsmoment under träningen. Om bältet hamnar uppe i midjehöjd kan flaskorna bli i vägen för armarna vilket kan kännas mycket störande. Och för skidåkaren är det förstås extra viktigt att ha full rörelsefrihet för armarna. Det kan vara bra att tänka på att de flesta vätskebälten töjer sig lite efter ett tag.

Därför kan du välja ett bälte som sitter lite tajt från början, i synnerhet om det har en flexibel knäppningsanordning som du kan ändra efter hand. Ett vätskebälte ska alltså sitta bra, och det får inte skumpa upp och ner när du rör dig. Utöver passformen handlar det om hur du vill använda ditt bälte, och vad du behöver ha med dig på löprundan. Många av dagens vätskebälten har, förutom plats för en eller flera vattenflaskor, också fack för småsaker som nycklar, gels, bars eller liknande.

Viktigt med rätt passform

Vätskebälten finns i olika prisklasser, så även om du inte tränar så ofta, eller av annan anledning inte vill tömma plånboken kan du hitta ett bra bälte som fyller sin funktion.

Vätskebälten för skidåkare

Visst kan man använda samma vätskebälte vid skidåkning som vid löpning. Men om du åker långt på skidor en kall vinterdag kan det vara skönt att fylla på med varm vätska då och då. Då är det lämpligt att skaffa ett så kallat thermobälte. Ett thermobälte är ett vätskebälte som är isolerat. Du kan själv välja om du vill ha vatten eller sportdryck, eller kanske båda delarna, och med ett thermobälte riskerar du inte att drycken fryser även om minusgraderna är många. Även denna typ av vätskebälten kan fås med plats för en eller flera flaskor, och med eller utan fack för de där småsakerna som du kan behöva ha med dig. Ska du åka riktigt långt, och behöver ha större mängd vätska, kan en vätskeryggsäck vara det bästa alternativet. Dessa är avsedda för mer extrema förhållanden, och ger dig möjlighet att få med runt 12 liter vätska. Vätska som du kan dricka genom en slang från själva behållaren.

För längdskidturen kan du alltså välja mellan vanliga vätskebälten och isolerade bälten som ger dig möjlighet att hålla drycken varm.

Välj vätskebälte efter dina egna behov

Välj vätskebälte efter dina egna behov

Även om ett vätskebälte inte är en jättestor investering är det värt att tänka efter innan du bestämmer dig. Det är lätt att lockas att köpa fina avancerade saker, men om du inte har behov av alla finesser finns faktiskt ingen anledning att köpa dessa. För väldigt många är ett enkelt vätskebälte med plats för en, eller några enstaka flaskor, fullt tillräckligt. Kanske behöver du inte så många flaskor, men behöver förvaring för dina nycklar, några bars, eller andra småprylar. Och eftersom det finns enkla vätskebälten för en eller ett par flaskor, som också har fack för andra prylar, så kan du alltid hitta ett bälte som motsvarar dina personliga behov och förutsättningar.

Det kan kanske vara frestande att köpa något som man sett någon annan ha. Men, när det gäller vätskebälten för den egna träningen är det naturligtvis just dina egna krav som ska uppfyllas. Fundera på hur dina träningspass ser ut, och välj ett bälte som uppfyller de önskningar du har, och som passar både dina förutsättningar och behov. Tänk på att det viktigaste är att du får med dig tillräckligt med vätska för att fylla på depåerna under träningspasset. Det betyder att vi alla har olika krav, beroende på hur vi tränar. Hur mycket vätska som krävs varierar förstås från person till person, men också på typen av träning vi utför.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Vätskebälten

✅ Varför bör man använda ett vätskebälte vid träning?

Den första goda anledningen är naturligtvis att du har någonstans att fästa en mindre vattenflaska, så att du kan få i dig vätska under löprundan, skidturen eller den typ av träning du ägnar dig åt. Det är dock inte bara vatten du kan förvara i bältet. Där finns det ofta även plats för mobiltelefon och nycklar, vilka det annars kan vara svårt att hitta en plats för under passet.


✅ Vid vilken typ av träning passar det att ha vätskebälte?

Det fungerar väldigt bra att ha den här typen av bälte på en löp- eller joggingrunda. Det fungerar även bra om du är ute och åker längdskidor. Den som är ute på power walk eller fjällvandring kan också ha stor nytta av ett vätskebälte. Naturligtvis finns det även många andra träningsformer då ett bälte av denna typ kan användas, men de vanligaste är troligen de som nämns ovan. Det är även vanligt att använda vätskebälte vid cykling.


✅ Vad gör vätskebältet bättre än en vanlig midjeväska?

Det är mer anpassat för träning. Det hoppar inte upp och ned som en midjeväska gör om du springer med den. Den sitter bekvämt men stadigt. Dessutom är den ofta utformad på ett mer passande sätt, där förvaringsfickorna löper längs bältet istället för ett stort fack mitt på.


✅ Vad ska man tänka på vid val av vätskebälte?

Se till att välja ett bälte som sitter bekvämt men stadigt och som inte hoppar när du rör dig. Kontrollera även hur fickorna är formade och var på bältet de sitter. Se till att det finns tillräckligt med utrymme för både en flaska och en mobil och kanske även en energibar. Du bör även ta en titt på storleken så att du får ett bra bälte som passar din midjevidd. Undersök också hur vätskebältet knäpps. Det är vanligt att man använder kardborreknäppning men även andra varianter förekommer.


✅ Finns det vätskebälten som passar bra att använda på vintern?

Ja, det finns flera vätskebälten som är anpassade för vinterbruk. De är utrustade med isolerande lager som gör att vätskan inte fryser även om träningspasset varar i några timmar. Sådana utgör passande alternativ för de som ägnar sig åt långfärdsskridskor eller längdskidor, där temperaturen ofta blir låg.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Vätskebälten Vanliga frågor