Använd sökmotoroptimering för bättre placering på Google

Kanske har du hört folk prata om vikten av sökmotoroptimering till ditt företags webbplats – eller SEO som det kortare brukar kallas – men inte riktigt vetat vad det innebär. Det är något som är värt att kolla upp och att använda sig av då det dramatiskt kan påverka antalet klienter som tar kontakt med dig, och som automatiserar en del av mödan med att få tag på nya kunder och jobb.

Sökmotoroptimering handlar alltså om att optimera sin webbplats, sin produkttext, sina textinlägg eller liknande för att de ska ranka så högt uppe på resultatlistan som möjligt när folk söker inom ditt område på sökmotorer såsom Google – och för att de ska dyka upp över huvud taget. Det är ju nämligen så att få tittar bortom de första två eller tre sidorna på Google – och de allra flesta tittar bara på de översta resultaten på sida ett. Därför är det av stor viktigt att du placerar dig där – det är trots allt så att den som söker på exempelvis “plåtslagare i Stockholm” med allra största sannolikhet är på väg att anlita en plåtslagare. Om din firma inte syns bland de första träffarna på den sökningen lär de välja en av dina konkurrenter istället. Ett företag som är duktiga på sökmotoroptimering är våning 18 ab, de är experter på digital marknadsföring och hjälper företag att synas så högt upp som möjligt i Googles sökresultat.

Så fungerar SEO

Så fungerar sökmotoroptimering

Grunderna för hur sökmotoroptimering fungerar är egentligen ganska enkla att greppa. Det handlar om att utforma sina texter så att de använder de ord och fraser som användare kan tänkas söka på när de letar efter något inom den kategori tjänster som du erbjuder. Detta innebär att du gärna ska använda många synonymer – skriv till exempel inte bara att din firma gör “teckningar”, utan också “illustrationer” och att ni “ritar”. Det är alltså viktigt att inte enbart skriva som du pratar, utan att medvetet och aktivt ta med formuleringar som andra kan tänkas använda. Tänk därmed också på att de som är utanför din bransch inte alltid känner till all den jargong ni brukar och kanske uttrycker sig med mer svävande eller beskrivande ordval.

Nämn gärna också namn på orter där ni är verksamma, och inte bara den exakta ort där ni har kontoret, utan också namnen på ortens omnejd. Exempelvis kanske en hypotetisk målarfirma i Kristianstad också erbjuder sina tjänster till kunder i Åhus, men om deras webbplats bara nämner Kristianstad kan en potentiell kund som bara söker på “målare i Åhus” lätt råka missa dem.

Unika texter är ett måste

En bra idé när det gäller att utforma sin webbplats med SEO är så klart att titta på framgångsrika konkurrenters webbplatser och notera vad de gör för något. Men något som du måste se upp för är att du absolut inte kan kopiera deras texter – inte ens delar av dem – utan måste uttrycka dig med egna ord.

Företag specialiserade på SEO kan hjälpa dig

En anledning är så klart att sådan här kopiering utan tillstånd utgör ett upphovsrättsbrott – och ett ganska uppenbart sådant då ni verkar i samma bransch och många kommer att titta på både din och deras webbplats – men det är faktiskt också rent kontraproduktivt från ett SEO-perspektiv. Google och andra sökmotorer lägger nämligen automatiskt märke till när du har kopierade texter på din webbsida, och “straffar” dig genom att ge dig en sämre rankning eller att rent av plocka bort dig från sökresultaten. Du behöver alltså ha unika texter skrivna just för din webbplats.

Företag specialiserade på SEO kan hjälpa dig

Allt detta kan kännas som mycket att ta in och att praktiskt utföra, även om grundprinciperna är lätta att förstå. För den som har fullt upp och inte hinner med att skriva sökmotoroptimerade texter kan det därför vara en bra idé att anlita ett professionellt SEO-företag som utformar dina texter åt dig för att de ska placera sig så bra i sökresultaten som möjligt.