Återhämtning efter träning

Vad gör man med gamla bläckpatroner?
Så återhämtar du dig efter träning

Att träning är bra för både kropp och själv känner nog alla till. Det finns dock många som upplever att det är besvärligt att återhämta sig snabbt och ordentligt efter ett avklarat träningspass. Detta kan faktiskt få en del att avstå helt från träning, eller åtminstone att ta onödigt långa uppehåll mellan passen. Återhämtning är viktigt, men behöver inte alls vara krångligt. Vi ska nu titta på några snabba, enkla metoder för att förbättra och skynda på återhämtningen efter träning.

Inga svårigheter

Det är inga komplicerade eller resurskrävande åtgärder du behöver vidta för att kroppen på bästa sätt ska återhämta sig efter träning. Faktum är att det rör sig om ganska självklara saker, men du kanske inte riktigt har insett vikten av dem tidigare.

Se till att få tillräckligt mycket sömn

Det första rådet är att du bör se till att få tillräckligt mycket sömn. Det är när du sover som din kropp och din själ får bästa tänkbara möjlighet att vila upp sig och återhämta sig. Ordentlig sömn är alltid viktigt, men för den som tränar får detta ännu större betydelse. Alltför lite sömn kan göra att kroppen förlorar återhämtningsförmåga, vilket i allra högsta grad kan påverka din träning negativt. Hur mycket sömn en vuxen människa behöver? Det kan variera något, men satsa på att få 6-8 timmars sömn per natt så bör du klara dig.

Proteinrikt på morgon och kväll

Tänker du på att få i dig ordentligt med protein på kvällen innan du går och lägger dig och på morgonen innan du kliver upp? Om inte så kan det vara en god idé att börja med det. Om du äter något som är rikt på protein innan du går och lägger dig, ger det kroppen bättre möjlighet att reparera vävnad när du sover. På morgonen å andra sidan, har din kropp gjort av med alla proteiner du försåg den med dagen innan. För att musklerna ska kunna växa ytterligare bör du se till att fylla på med mer protein när du äter din frukost. Om du är osäker på vilka livsmedel som innehåller bra proteiner kan du hitta gott om information om detta på nätet. Ägg, drickkvarg, makrill och tonfisk är några exempel på livsmedel som innehåller stora mängder protein. Kanske kan du tänka dig att lägga till något av detta på frukostbordet eller innan läggdags.

Fyll på med protein även före träning

Det är inte bara morgon och kväll du bör fylla på med proteinrika matvaror. Det bör du även göra före ditt träningspass. Protein är nämligen en förutsättning för att du ska kunna bygga muskler. Tänk därför efter noga vad du stoppar i dig, så att det inte bara blir tomma kalorier. I och med att du ändå behöver äta, kan du lika gärna se till att du äter rätt.

Massage kan hjälpa

Även om du förmodligen inte bokar in dig på en massage efter varje träningspass, så kan det vara välbehövligt och gynnsamt med massage någon gång ibland. Massage har många hälsofördelar. Bland annat snabbar det på kroppens läkningsförmåga och hjälper kroppens muskler och senor att återhämta sig efter ansträngning. Du kan dessutom bli mjukare och mer rörlig efter en massage, något som du också kan ha nytta av när det är dags att träna igen.

Glöm aldrig att vila och återhämtning också måste vara ett givet inslag i din vardagsrutin.

Viktigt att tänka på

Om du är intresserad av hälsa och motion vill du förstås göra träning till en naturlig del av ditt vardagsliv. Det gör du rätt i, men glöm aldrig att vila och återhämtning också måste vara ett givet inslag i din vardagsrutin. Faktum är att detta är absolut nödvändigt oavsett om du vill bygga muskler eller om du främst är ute efter att förbättra din koncentration. Misslyckas du med att ge kroppen utrymme för återhämtning kommer du snart märka att kroppen snart säger ifrån. Då kommer dina framsteg som du väntar på definitivt att utebli och du kommer förmodligen tvingas ta längre uppehåll. Se därför till att du redan från början lägger in tillräckligt med vila i din rutin, precis som att du avsätter tid för träningen. Försök ha någorlunda fasta sovtider, så att du vet att sömnen verkligen blir av, även om du naturligtvis kan avvika från dessa tider då och då när det verkligen behövs.