Fördelar med vattengymnastik

Fördelar med vattengymnastik
Det finns många fördelar med att utöva vattengymnastik.

Har du blivit tipsad om att vattengymnastik kanske skulle kunna vara bra för dig? Känner du dig fortfarande något skeptisk, och undrar vilka fördelar som egentligen finns med denna träningsform? Då kan vi berätta att vattengympa verkligen kan vara till stor nytta för de allra flesta. Tvärt emot vad många tror är det här inte bara en motionsform för äldre eller svaga. Vattengymnastik är utmärkt träning för de allra flesta. Fördelarna är väldigt många, och här ska vi titta på några av dem.

Mindre skaderisk

Att träna är nyttigt och bra för hälsan, det vet nog de allra flesta. I samband med träning föreligger dock alltid en skaderisk, vilket de flesta också är medvetna om. Genom att träna vattengymnastik kan du minska den risken rejält. Motståndet som vattnet ger gör att varje rörelse går långsamt. Det minskar i sig skaderisken. Det faktum att du inte behöver bära upp hela din kroppsvikt bidrar också till minskad risk för skador. Vid den här typen av träning sker heller ingen överbelastning av muskler, leder och senor. Det gör att du slipper förslitningsskador och smärta.

Högre energiförbrukning

I och med att vattnet ger ett sådant bra motstånd, ökar också energiförbrukningen. Trots att träningen är mer skonsam, ger den med andra ord bättre förbränning. En annan fördel är att du måste använda fler muskler samtidigt när du tränar i vatten, jämfört med om du tränar på land. Anledningen är att du i vattnet måste anstränga dig för att inte sjunka eller flyta iväg, samtidigt som du utför övningen. Det hela är naturligtvis väldigt gynnsamt ur träningssynpunkt.

Vattengymnastik - En träningsform för alla

Träning för alla

Vattengymnastik är en träningsform som passar så gott som alla. Även de som avråds från annan träning kan ägna sig åt vattengympa. Det gäller bland annat gravida, som har problem med foglossning eller andra typer av smärtor. Det gäller också de som drabbats av skador av olika typer, som behöver rehabträning utan alltför tuff belastning. Den som behöver komma igång ordentligt på ett skonsamt sätt är det här den optimala typen av träning. Även gamla personer som lider av benskörhet eller försämrad balans kan träna gymnastik i vatten. Där ger vattenmotståndet optimala förhållanden eftersom det aldrig kan bli några höga och hårda fall, samtidigt som balansen får stöd av vattenmotståndet.

Rolig träning

Bortsett från alla hälsomässiga fördelar bör det också nämnas att vattengymnastik är en av de roligaste träningsformer som finns. Det går att anpassa träningen så att den passar alla vad gäller svårighet och intensitet. Alla kan med andra ord få en utmaning, utan att det blir ohanterligt svårt. Den som vill kan utföra lättare övningar i lugn takt, medan andra kan dansa loss ordentligt i hög takt till olika låtar som passar för träning. På senare år har det också blivit populärt att träna såväl zumba som aerobics i vatten, något som förstås ger högre svårighetsgrad och ger ökad energiförbrukning jämfört med den traditionella aktiviteten, utan att slita på knän, höfter och andra leder. Träning i vatten kan dessutom utföras både inomhus och utomhus, beroende på väder och årstid.