Hälsofördelar med att bada badkar

Hälsofördelar med att bada badkar

Att lägga sig i badet efter en lång dag kan vara ett av de bästa sätten att stressa ner. Det spelar ingen roll vilken typ av badkar du har, om det är ett lyxigt massagebadkar eller en badbalja för vuxna. Förutom att det är mysigt finns det många hälsofördelar med att välja att ta ett bad istället för en dusch.

Att bada i badkar ger ett antal hälsofördelar har bevisats genom en ny forskning. Genom att ta ett varmt bad kan det till exempel ge dig ett bättre humör. Det kan dessutom motverka depressiva känslor och tankar och få dig att bli mer optimistisk. I alla fall enligt psykologen Neil Morris som har gjort en del forskning inom ämnet. Han undersökte 80 personer och hur det varma vattnet påverkade dem psykiskt. Han kom då fram till att ett varmt bad har en positiv inverkan, men samtidigt är det inte endast humöret som påverkas.

Ett varmt bad kan lindra förkylningssymptom

Genom att ta ett bad när du är förkyld eller har influensa kan det få dig att må bättre. Ångan från det varma vattnet kan nämligen göra underverk för din täppta näsa och/eller hosta. Det varma badet kan dessutom hjälpa ditt immunförsvar att bekämpa viruset lite snabbare. Därför är det rekommenderat att du lägger dig i badet när du börjar känna av förkylningssymptomen. Det är dock ingenting som tar bort hela din förkylning men det kan få dig att må lite bättre.

Somna lättare efter ett bad

När du lägger dig i ett varmt bad kommer du känna hur alla dina muskler slappnar av. Trots att det finns teorier om att du sover bättre när kroppstemperaturen är kallare kan ett varmt bad ge ett liknande resultat. Eftersom du blir väldigt varm efter att ha legat i vattnet en stund så kommer du känna hur du blir kallare när du stigit upp. Genom att gå och lägga sig direkt efter ett bad kommer du förhoppningsvis att somna snabbare och få en skön sömn.

Många fördelar med att bada i badkar

Gå ner i vikt

För att behålla en normal och hälsosamt vikt krävs det att du äter rätt och motionerar regelbundet. Skulle din motion bestå av en rask promenad kan du faktiskt välja att ta ett varmt bad istället. Trots att ett bad inte går att jämföra med vattensporter har det gjorts studier som visar att du kan bränna lika många kalorier genom ett bad som en rask promenad.

Bad kan hjälpa med torr och irriterad hud

Det är kanske främst under vintern som de flesta har torrare hud än vanligt. Trots att ett bad som är alldeles för varmt kan irritera huden, kan det även hjälpa dig. Se bara till att inte ha för varmt vatten och använd gärna eteriska oljor, som lavendel, oliv eller kokos. Det kommer återfukta din hud och hjälpa till att hålla huden mjuk.

Bättre blodcirkulation

Genom att sjunka ner i vattnet tills det når din nacke kommer det få ditt hjärta att arbeta lite hårdare och ökar hjärtkapaciteten. Genom att göra det då och då blir det nästan som en lättare träning vilket är bra för din blodcirkulation. En forskning har dessutom visat att ett varmt bad kan sänka blodtrycken lite vilket i sin tur kan förhindra några av de allvarligare hjärtsjukdomarna, som hjärtattack.

Lindra muskel- och huvudvärk

När du lägger dig i badet kommer du snabbt inse att alla dina muskler slappnar av. Det är tack vare blodcirkulationen. Förutom att dina muskler blir avslappnade kan det även hjälpa dig om du är öm i kroppen. Samtidigt som hela kroppen slappnar av kommer även huvudet att göra det, trots att det inte är under vattnet. Ett varmt bad kan därför hjälpa dig med att bli av med huvudvärken ifall du inte vill ta värktabletter.

Bada i badkar och låt dina muskler slappna av.

Ett bad kan hjälpa med mycket

De flesta känner till att ett bad kan få en att slappna av och värma upp sig när de är kalla. Men det är inte alla som känner till hur många hälsofördelar det egentligen finns med att bada badkar. Det kan därför vara bra att du väljer att bada när du kommer hem istället för en dusch när du kommer hem efter en lång dag. Det behöver inte ske varje dag men då och då kan det vara bra att lägga sig och njuta i badet en stund.