Funderar du på att byta bostad eller är du kanske mitt upp i en flytt? Det finns många orsaker till varför du kan behöva byta bostad. Det kan t.ex. handla om att du har fått ändrade familjeförhållanden och behöver större eller mindre, men det kan också handla om att du vill se nya platser, ska jobba på annan ort eller bara vill byta hemmiljö.
Oavsett varför du ska flytta kan det vara bra att anlita en flyttfirma – och det i god tid. Visst är det fullt möjligt att flytta utan hjälp från proffsen, men det är betydligt mer tidskrävande och jobbigt. En flyttfirma kan inte bara ta hand om transport, vilket är ett vanligt missförstånd. De kan också leverera kartonger och emballage till dig eller hjälpa dig att packa ner dina saker i kartonger på ett professionellt sätt. Dessutom har flyttfirmor kunskap om hur saker bör packas och fraktas på bästa sätt, t.ex. för att minska risken för olyckor.
5 viktiga tips när du ska anlita flyttfirma
Innehåll
Har du aldrig anlitat en flyttfirma tidigare kan det vara svårt att veta hur du ska gå tillväga. Även när du betalar för experthjälp kommer du att behöva förbereda dig för att flytten ska gå så smidigt som möjligt. Här listar vi fem viktiga tips som alla bör tänka på när en flyttfirma ska anlitas för första, andra eller femte gången.
1. Välj en flyttfirma som är seriös
För att du ska bli nöjd med flytten ska du först och främst se till att du väljer en flyttfirma som är seriös, professionell och registrerad för F-skatt. På så sätt kan du vara trygg med att det finns försäkring och att du kan använda dig av RUT-avdraget för att få lägre kostnader.
2. Kontrollera vilka tjänster som erbjuds
Det är inte alla flyttfirmor som erbjuder alla tjänster. Se därför till att du kontrollerar vilka tjänster flyttfirman har och huruvida de lämpar sig för dina behov eller inte. Många föredrar att packa på egen hand, medan andra vill ha hjälp redan från första kartongen. Vissa vill ha en flyttfirma som även hjälper till med flyttstädning och andra anlitar städfirma på sidan om.
3. Förbered bostaden
Har du valt att sköta själva packningen på egen hand är det viktigt att din bostad är förberedd på flyttdagen. Se till att kartongerna är märkta ordentligt så att flyttfirman vet vilka rum de ska placeras i. Du bör även se till att ha allt packat och klart direkt när flyttföretaget ringer på dörren. På så sätt drar du inte ut på tiden i onödan.
4. Boka flyttstädning
När du ska flytta kommer du också behöva genomföra en flyttstädning. Även här är det många som väljer att ta professionell hjälp. Majoriteten av alla städfirmor föredrar att genomföra flyttstädningen när bostaden är helt tom. Det kan vara svårt att lyckas kombinera både städning och flytt på en och samma dag, eftersom personalen kan behöva gå om varandra. Om du bokar en flyttfirma som erbjuder flyttstädning ser de själva till att samspela för att ge dig ett bra resultat.
5. Kontrollera ditt RUT-avdrag innan
Det är inte flyttfirmans fel om du inte har RUT-avdrag kvar att nyttja eller om du inte uppfyller kraven. Innan du förlitar dig på avdraget bör du alltså säkerställa att du har avdrag att använda dig av. Det gör du genom att kontakta Skatteverket för att säkerställa att du uppfyller alla de krav och villkor som finns. Om du inte har använt dig av RUT- eller ROT-avdrag under året och betalar skatt i Sverige behöver du sällan oroa dig för att avdraget ska vara slut.