Om du är företagare har du säkerligen hört talas om SEO. SEO är nämligen det som säga vara avgörande för om ditt företag lyckas eller inte. Enkelt förklarat kan man säga att SEO är en marknadsföringsstrategi som sker digitalt och som hjälper din hemsida att synas i mer relevanta resultat, t.ex. på Google. I SEO använder man sig av olika tekniker, strategier och rapporter, men också sökord, länkar och bilder.
Har du aldrig arbetat med SEO tidigare kan det vara svårt att förstå dess riktiga effekt och det här är en SEO byrå kan hjälpa dig. På en SEO byrå sitter mycket kunniga och duktiga personer som hjälper dig med både On-page såväl som Off-page optimering.
Vad kan en SEO-byrå göra för dig?
Innehåll
Vad en SEO-byrå kan göra för just dig beror naturligtvis på vilka tjänster som de erbjuder. En komplett, professionell och seriös SEO-byrå har dock vanligtvis ett team med blandade kunskap för att kunna ge dig optimal hjälp hela vägen. Du kan bland annat få hjälp med intern länkgranskning och texter, samt innehållsstrategier, bildoptimering och konkurrensanalyser. Du kan också få UI/UX-granskning för SEO, samt spårning, rapportering och mycket mer.
Som tidigare nämnt kan en SEO byrå arbeta både On-page såväl som Off-page. Det förstnämnda innebär bland annat att arbeta med den egna sajten och få den så optimal som möjligt. Det kan göras genom att titta på rubriksättningarna, sökorden som ni har använt er av, samt metatext, innehåll och eventuella bilder. Tittar vi istället på hur Off-page SEO fungerar handlar det om att optimera internet för att slussa besökare vidare till just din webbplats. Då använder man sig t.ex. av länkar, länkrelevans och sökord i ankartexter.
Hur snabbt ger SEO resultat?
Det är näst intill omöjligt att säga hur snabbt du kommer att få ett resultat av SEO, eftersom det är mycket varierande. Valet av bransch kommer bland annat att ha betydelse, såväl som valet av SEO byrå och hur mycket erfarenhet och kunskap de besitter. I de allra flesta fall brukar företag få mycket bra resultat inom loppet av 6-12 månader. När vi talar om resultat menar vi då inte fullt resultat av SEO, utan en märkbar ökning av konverteringar, leads och trafik på din hemsida. Det behöver dock inte innebär att du faktiskt har nått ditt mål.
Det som är viktigt att ha i åtanke är att SEO tar tid och därför kan du inte förvänta dig resultat direkt. När man arbetar med sökmotorer som t.ex. Google kommer sökmotorn att ta fram de bästa sökresultaten för frågan och att rankas högt är således något du måste förtjäna.
Är en SEO-byrå ett måste?
Naturligtvis finns det ingen lag som säger att du måste anlita en SEO-byrå till ditt företag – eller för att kunna rankas högt hos sökmotorerna. Upplever du att du har tillräckligt med tid och resurser kan du med fördel lära dig SEO själv och på så sätt göra arbetet på egen hand. I de flesta fall kommer det dock löna sig att ta in professionell hjälp, åtminstone om du vill ha ett bra och effektivt resultat så fort som möjligt.
Oavsett om du väljer att anlita eller inte bör du ändå skapa dig grundläggande kunskap om ämnet. Det är helt enkelt till fördel för nästan alla framtida samarbeten som du kommer att ha. När och om du väl bestämmer dig för att anlita kommer det dessutom att bli lättare för dig att välja en byrå som verkligen kan leverera det ni söker. Idag finns det många kurser om SEO som du kan hitta på internet och som med fördel kan genomföras på distans.