Digital signage är smart och enkelt sätt att förmedla information via små, eller för den delen större, digitala skärmar. Skärmarna kan visa information som ofta behöver uppdateras. Exempel på den här typen av information är till exempel avgångstider, plötsliga förändringar i planering eller annan data som enkelt måste kunna ändras på distans.
Tekniken med digital signage, eller digital skyltning som det ibland heter på svenska, har funnits länge. Men i och med de senaste årens utveckling inom alltifrån datasäkerhet till dataöverföring så har branschen tagit ett stort kliv framåt. Tekniken har också hittat fram till en större grupp användare och idag ser fler än någonsin fördelarna och möjligheterna med digital signage.
Exempel på användning
Innehåll
Som nämndes ovan så är användningsområden för digital signage många och skiftande. Här presenterar vi lite mer i detalj vilken nytta de kan fylla i olika sammanhang. Listan är långt ifrån fullständig, utan består av exempel. Inget hindrar er från att själva hitta ett användningsområde för digital signage. Tekniken är mycket mångsidig och ännu finns det många områden att utforska när det kommer till den här smarta teknologin.
Marknadsföring
Digital signage är ett lysande sätt att visa upp och lyfta fram tillfälliga erbjudanden på varor eller tjänster. Eftersom de omväxlande kan spela upp filmer, visa upp bilder eller visa produktdemonstrationer så passar de perfekt i varuhus eller andra större butiksmiljöer.
Prislistor och menyer
Även om tryckta menyer på papper eller plast fortfarande är mycket vanligt, inser fler och fler företag inom restaurang, verkstad och till exempel spa fördelarna med digital signage. Med digitala listor och menyer kan priser och annan information snabbt uppdateras utan att hela menyn behöver skrivas om.
En digital meny har också fördelen att dess grafiska uttryck kan förändras utan att informationen egentligen ändras. Så även om priser och utbud är detsamma under hela året så kan färger och grafik bytas ut så att de passar årstid eller högtid.
Interaktivitet och spel
Digitala skärmar behöver inte alltid hänga på väggen för att i en statisk fysisk position visa information för de som går förbi. Du kan låta människor interagera med din skärm genom att de får fylla i formulär, spela ett spel eller anmäla sig till en tävling du anordnar eller en e-postlista som du eller ditt företag har.
Intern kommunikation
Istället för att skicka ut e-post, eller kanske till och med brev, till medarbetare så kan företaget använda digital signage. Det är inte bara snabbt och effektivt utan det förbättrar också kommunikationen på jobbet och känslan av samhörighet på arbetsplatsen.
För att boosta lagandan så kan positiva resultat för företaget publiceras på digital signage. Det kan röra sig om försäljningssiffror eller kanske er akties utveckling.
Det är ett faktum att människor engagerar sig mer när de läser eller upplever något på en skärm jämfört med hur de reagerar på ett mail eller skrivet dokument. Informationen på skärmen behöver för den delen inte vara särskilt formell alla gånger. Varför inte använda en digital signage för att räkna ned till fredagens after work?
Hårdvara och skärmar
Skärmarna köper du eller hyr in och väljer i samband med hur många skärmar du eller ni behöver, samt i vilken storlek. Det handlar i regel om platta LCD-skärmar, ofta med touch-funktion.
Mjukvara
Skärmarna och den information som publiceras på dem kontrolleras från en skräddarsydd och anpassad mjukvara. Den här mjukvaran installerar ni på den dator eller de datorer som används av de personer som ska styra innehållet på er digital signage.
Programvaran är i regel mycket lätt att använda och kan som sagt skräddarsys så att den blir precis så som ni vill ha den.