Gainer

Bäst gainer
Snabbmeny:
Toppval Gainer Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


En gainer är ett kosttillskott som är avsett för att man lätt ska kunna komma upp i ett kaloriöverskott för att på så sätt gå upp i vikt. Gainern består av en blandning som är rik på protein och kolhydrater, och som kan vara utökad med tillsatser av kreatin och vissa fetter. En gainer används alltså för att gå upp i vikt, både vad gäller muskelmassa och fett. Den innehåller nästan alltid proteinpulver, och också olika källor av kolhydrater. Ett rent proteinpulver används oftast för att enklare öka muskelmassan, men har inte stort fokus på själva viktuppgången. En gainer syftar till just viktuppgång, både då det gäller muskler och fett. Det finns inga direkta biverkningar av gainers, men det är viktigt att du tränar under den period du tar produkten, eftersom du annars riskerar att viktuppgången till största delen består av fett.

Tips för dig som ska köpa gainer

Det finns väldigt många olika gainers ute på marknaden, och det är inte alltid så lätt att veta vilken man ska välja. Några saker att tänka på innan du bestämmer dig är:

  • Innehåll
  • Pris
  • Varumärke
  • Smak
Se efter vilka ingredienser produkten innehåller. Vilken proteinkälla och kolhydratkälla finns i gainern? Innehåller den mycket socker? Kanske vill du ha en produkt som är laktosfri eller vegansk. Kolla innehållsförteckningen för att se vad de olika produkterna innehåller innan du bestämmer dig. Se också efter hur många kalorier per 100 gram som gainern innehåller.

Priset inte alltid en kvalitetsindikator

 

Toppval Gainer 2021

Vi har valt dessa Gainer som våra Toppval. För maximal viktuppgång vid träning.


 

Priset inte alltid en kvalitetsindikator

Det finns stora prisskillnader mellan olika produkter, och det är faktiskt inte så att dyrast alltid är bäst. Ibland kan det skilja rejält i pris mellan två produkter med i stort sett samma innehåll. Men, ibland kan förstås också en dyrare produkt vara mer prisvärd än en billigare, på grund av innehållet. Jämför därför både innehåll och pris när du väljer din gainer.

Varumärke

När du ska köpa gainer kan det vara bra att titta på varumärket. Ett välkänt varumärke är för det mesta mer prövat, och det går lätt att hitta information om produkten och också information om vad andra användare säger om produkten. Tänker du köpa en produkt från ett mer oprövat märke kan det vara bra att göra en del undersökningar själv innan du köper.

Viktigt att den smakar bra också.

Smak

Eftersom en portion gainer ofta är ganska stor är det förstås viktigt att den smakar bra. även här kan det vara bra att ta del av vad andra användare tycker. Men, de flesta gainers finns i olika smaker, så du ska förstås välja en smak du gillar. Bra att tänka på är att en del smaker kan upplevas som väldigt söta, vilket inte uppskattas av alla. Gainers säljs som pulver, som blandas ut i vatten eller annan dryck. Vissa pulver är lättare att blanda än andra, vilket också kan vara en sak att tänka på när du väljer produkt.

Innehållet i gainer

Innehållet i gainers kan se lite olika ut beroende på vilket varumärke de kommer ifrån. Men, i stora drag kan man säga att gainers har två huvudsakliga ingredienser: vassle och maltodextrin. Vassle är ett protein som främst utvinns ur komjölk. Man separerar vassleprotein och kaseinproteinet i mjölken och får då produkten vassle. Eftersom vassle är en mjölkprodukt finns det risk att den som är laktosintolerant kan få magproblem vid intag av gainers.

Proteinintag efter fysisk träning gör den uppbyggande signalen från träningen extra stark. Här är det extra fördelaktigt att ta just vassleprotein eftersom det har en hög andel essentiella aminosyror. Det har också en snabb upptagningshastighet och den högsta koncentrationen av grenade aminosyror som i många studier har visat sig stimulera tillväxten av muskler.

En kolhydrat som snabbt tas upp i kroppen

Den andra huvudingrediensen, maltodextrat, är en kolhydrat som snabbt tas upp i kroppen. Det är en stärkelse som kan komma från olika produkter, som majs, potatis eller ris. Maltodextratet ser ut som ett vitt pulver i gainern.

Kolhydraterna utgör i första hand bränsle vid högintensiv fysisk träning. För att du ska kunna fortsätta träna hårt vid nästa pass behöver du fylla på med kolhydrater. Efter träning är inlagringen i musklerna optimal, och därför är det lämpligt att fylla på med gainer då. Kolhydraterna som tillförs ska vara lättsmälta och absorberas snabbt. Detta på grund av att inlagringens effektivitet beror på upptagningshastigheten.

Vem har användning för gainer

Vem har användning för gainerprotein och kolhydrater

Syftet med gainer är att gå upp i vikt, både genom att öka muskelmassa och fettmassa. Så om du av någon anledning behöver öka i vikt snabbt kan en gainer vara till god hjälp. Gainern fungerar också som ett energigivande mellanmål, och ger dig snabbare återhämtning om du tar den efter ett träningspass. Om ditt energibehov inte tillgodoses fullt ut av vanlig mat kan du ta en gainer som tillskott.

Om ditt mål är att gå upp i vikt, är det viktigt att veta att intag av gainer inte per automatik ger en viktuppgång. Det är det totala intaget av kalorier som avgör om du ökar i vikt eller inte. Du måste helt enkelt tillföra mer kalorier än du gör av med för att vikten ska öka. Men, gainern kan också vara ett bra energitillskott vid träning även om du inte vill / behöver gå upp i vikt. Om du utvecklas i din träning utan att för den skull gå upp i vikt, kan en gainer primärt användas som en dryck för återhämtning efter träningspass.

Protein och kolhydrater

De främsta ingredienserna i en gainer är protein och kolhydrater. Fördelningen kolhydrater - proteiner varierar mellan olika produkter, men de flesta gainers innehåller mer kolhydrater än proteiner. Kolhydraterna utgör bränsle i samband med träning. De kolhydrater som finns i gainers kännetecknas av att de tas upp snabbt, vilket gynnar återhämtningen. I gainern finns, som sagt, också proteiner. Och dessa gynnar tillväxten av musklerna. Även om gainers oftast ses som ett medel för att enklare gå upp i vikt, kan de också användas för återhämtning efter träning, och som påfyllning av kohydrater och proteiner efter fysisk aktivitet.

Vem kan då tänkas behöva ta den här typen av produkt? Faktum är att en gainer efter fysisk träning kan vara bra för alla eftersom den förbättrar återhämtningen. Ett tillskott av kalorier direkt efter träning kan också minska risken för förkylningar och liknande.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Gainer

✅ Vad är en gainer?

Det är ett tillskott där man kombinerat protein och snabba kolhydrater. Exakt hur fördelningen mellan dessa båda komponenter ser ut kan variera. Det vanligaste är dock att den största beståndsdelen är kolhydrater.


✅ Vad är syftet med en gainer?

Det finns två huvudsakliga syften med en gainer. Det ena är viktuppgång och det andra är snabbare återhämtning. Vad gäller viktuppgången bör det nämnas att en gainer ofta tas av en person som tränar och då handlar det förstås inte bara om att gå upp i vikt, utan även om att bygga muskelmassa, och där kan proteinet som finns i gainern bidra på ett gynnsamt sätt.


✅ Är en gainer förknippad med några biverkningar?

Förutsatt att användaren följer doseringsrekommendationen har inga biverkningar rapporterats. Om man däremot överskrider dosen kan man uppleva diverse magbesvär.


✅ Spelar det någon roll vilken gainer man väljer eller är alla likvärdiga?

Det spelar definitivt roll vilken gainer man väljer. Innehållet kan skilja sig åt en hel del mellan olika produkter och det är naturligtvis av stor vikt att den gainer man väljer har ett bra och genomtänkt innehåll med effektiva ingredienser. Man behöver till exempel titta på vilken typ av protein som ingår samt vilken typ av kolhydrat som tillsatts. Det är vanligt att man använder vassle som protein men det behöver inte alltid vara så. Vad gäller kolhydraterna används ibland maltodextrin men det finns även andra varianter. Det gäller med andra ord att ta en ordentlig titt på innehållet.


✅ Går alla som använder gainers upp i vikt?

Nej, det räcker inte med att bara ta gainertillskott. Det totala energiintaget per dag spelar fortfarande roll. Det betyder att man på något sätt behöver överskrida energibehovet för att det ska leda till en faktisk viktuppgång. Det gäller oavsett om man gör det med hjälp av gainers, kost eller en kombination av båda. Att ta en dos gainer per dag är med andra ord ingen garanti för viktuppgång.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Gainer Vanliga frågor