Omega-3 tillskott

Bäst omega-3-tillskott
Snabbmeny:
Toppval Omega-3 tillskott Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Omega-3 är en essentiell fettsyra som kroppen inte kan tillverka själv. Eftersom kroppen behöver denna fettsyra måste vi tillföra den, antingen i den kost vi äter eller som ett kosttillskott. Omega-3 innehåller två mycket viktiga fettsyror: EPA (Eikosapentaensyra) och DHA (Docosahexaensyra). EPA finns främst i feta fiskar som lax, sill, makrill och sardiner. Det finns också gott om denna fettsyra i krill. DHA finns i ovan nämnda fiskar, och i krill och alger.

Viktiga fettsyror

Om du vet med dig att du inte äter så mycket fisk och därför inte får i dig omega-3 i kosten är det klokt att köpa omega-3 tillskott. De flesta av oss har nog hört att man bör äta omega-3, men vi är kanske inte lika väl informerade om varför och vad det har för funktion. En rad studier har visat att både EPA och DHA bidrar till att bevara hjärtats normala funktion. DHA bidrar dessutom till att bevara hjärnans och synens normala funktioner. EPA och DHA är alltså bra för hjärtat, och DHA är bra för hjärnan och synen.

Att tänka på när du ska köpa omega-3 tillskott

Att tänka på när du ska köpa omega-3 tillskott

Det finns en uppsjö av produkter med omega-3 på marknaden, så det är verkligen inte alltid lätt att hitta rätt. Det första du ska titta på är halten av EPA och DHA. Ett bra omega-3 tillskott ska ha ett högt innehåll av dessa två fettsyror. Titta på innehållsförteckningen, men var uppmärksam på att olika producenter presenterar innehållet på olika sätt. Några anger bara mängden fiskolja i produkten, andra mängden omega-3. Men, det finns också producenter som både anger mängd omega-3 och specificerar innehållet av EPA och DHA. Även om en produkt har ett högt innehåll av fiskolja behöver det inte betyda att den också har en stor mängd av de nödvändiga fettsyrorna. Det finns fiskoljeprodukter som inte är tillräckligt koncentrerade för att täcka dagsbehovet av EPA och DHA. Om du hittar en produkt där producenten bara anger mängden fiskolja måste du själv kontrollera hur stor andel av omega-3, EPA och DHA den innehåller.

En del omega-3 tillskott innehåller även omega-6 och / eller omega-9. Kroppen behöver tillförsel av både omega-3 och omega-6, men om vi får i oss för mycket omega-6 kan det uppstå obalans i kroppen. Omega-6 konkurrerar nämligen med omega-3 om platsen i kroppens celler. De flesta av oss får i oss mycket mer omega-6 än omega-3 och därför är det bäst att välja ett tillskott som inte innehåller omega-6. Omega-9 produceras i din kropp, och det är därför inte ett ämne som vi behöver tillföra kroppen. Så tipset är att välja ett omega-3 tillskott som inte innehåller varken omega-6 eller omega-9. Eftersom kroppen själv producerar omega-9 och de flesta av oss får i oss tillräckligt med omega-6 genom kosten är det onödigt att tillföra mer av dessa fettsyror.

 
Ska man välja omega-3 med eller utan D-vitamin? Ja, under sommaren när solen skiner producerar vi D-vitamin genom huden. Men eftersom det stora delar av året är brist på solljus här uppe i Norden behöver vi tillföra D-vitamin genom kosten, och precis som när det gäller omega-3, är den huvudsakliga källan till D-vitamin fet fisk. Om du inte äter tillräckligt mycket fet fisk för att få i dig behovet av omega-3 behöver du förmodligen också tillföra D-vitamin genom tillskott. Välj därför gärna en omega-3 produkt som innehåller D-vitamin för att vara säker på att du får i dig ditt dagliga behov.

Omega-3 från havet eller växtriket

Det finns omega-3 kosttillskott som tillverkas enbart av produkter från växtriket. Producenterna säger att kroppen själv kan omvandla den vegetabiliska syran, ALA, till de viktiga fettsyrorna EPA och DHA. Men, även om du vill hålla dig till vegetabiliska produkter är det viktigt att känna till att kroppens förmåga att omvandla alfalinolensyra (ALA), är mycket begränsad. Det finns heller ingen dokumentation som säger att vegetabilisk omega-3 har samma gynnsamma effekter som de fettsyror som kommer från marina källor. Omega-3 tillskott från växtriket har med andra ord inte samma dokumenterade effekt på hjärnan och synen som de marina omega-3 produkterna har. Om du är vegan, eller allergisk mot fisk kan det vara bättre att välja alg-olja i stället för vegetabilisk omega-3. Det är en bättre källa till de viktiga fettsyrorna.

Omega-3 från havet eller växtriket

Så hittar du bästa omega-3 tillskottet

Omega-3 tillskott finns i många olika former. Du kan välja mellan flytande omega-3 eller kapslar, och här är det mest en smaksak vilket du väljer. Men, det finns några punkter att titta på när du ska välja omega-3 produkt:

  • Mängd av omega-3
  • Form av omega-3 fettsyror
  • Renhet och äkthet
  • Hållbarhet
  • Färskhet
Välj en produkt med så hög andel omega-3 som möjligt. Kom bara ihåg att det är de viktiga fettsyrorna EPA och DHA du är ute efter, och det ska finnas ett högt innehåll av dessa syror i ett bra omega-3 tillskott. Enbart halten av omega-3 säger inte allt om produkten, utan det är de specifika fettsyrorna som ska finnas i stor mängd.

För att upptaget av fiskoljan, eller omega-3 produkten, som möjligt behöver produkten innehålla fria fettsyror och triglycerider hellre än etylestrar. Tillverkaren brukar ofta skriva ut om produkten, till exempel, innehåller naturliga triglycerider.



Produkter som har testats och certifierats för renhet av tredje part är ett säkert köp. Här vet du att produkten innehåller det som utges. Dessutom vet du att de inte innehåller för mycket miljögifter. Om du köpet fiskolja eller omega-3 som är MSC-certifierad vet du att fisken är fångad på ett hållbart sätt.

Säkerställ att du köper en så färsk produkt som möjligt. Omega-3 fettsyror oxiderar lätt, och blir dåliga. När oljan härsknar luktar den illa. Om din omega-3 produkt luktar härsket bör du inte använda den. Det kan faktiskt till och med vara skadligt att äta dåliga omega-3 produkter. Håll koll på bäst före-datum och lukta på produkten om du är osäker. Om du har omega-3 i kapselform kan du dela på en kapsel och lukta på innehållet. Välj helst en omega-3 tillskott som innehåller någon form av antioxidant, som exempelvis vitamin E. Detta förhindrar att oljan härsknar.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Omega-3 tillskott

✅ Bör alla ta tillskott av Omega 3?

Alla behöver få i sig Omega 3, men faktum är att det främst rekommenderas att detta sker genom kosten istället för via tillskott. Den som inte får i sig ämnet i tillräcklig mängd genom kosten kan dock fylla på med ett bra tillskott. Den främsta källan till dessa fetter är fisk, och för den som inte får i sig så mycket fisk kan ett tillskott vara en bra hjälp. Det finns en hel del sådana att välja mellan.


✅ Vad gör för omega 3 för nytta?

Omega-3 bidrar till att minska risken för blodproppar. Det har också betydelse för blodtrycket och tillräcklig mängd av dessa fetter kan också bidra till att stärka immunförsvaret och upprätthålla en balanserad njurfunktion.


✅ I vilken form kommer Omega-3 tillskott?

Det finns olika varianter. Det finns i flytande form och i kapslar. Det kan vara en smaksak vilket man föredrar.


✅ Vad bör man tänka på när man ska välja Omega-3 tillskott?

Det finns gott om tillskott som innehåller Omega-3. Det man bör tänka på i första hand är att undvika de tillskott som kombinerar Omega-3 med Omega-6 och Omega-9. Det är nämligen så att dessa fetter kan försvåra upptaget i kroppen eftersom de konkurrerar med varandra. Generellt behövs heller inte ett tillskott av de två fetterna eftersom de den ena kan produceras i kroppen på naturlig väg och den ena finns i väldigt många livsmedel.


✅ Behöver även barn få i sig Omega-3?

Ja, dessa fetter är viktiga även för barn. Naturligtvis kan även barn få i sig omega 3 på naturlig väg genom att äta fet fisk och andra livsmedel som innehåller dessa fetter, men det finns även tillskott som är anpassade för barn. Ofta kommer dessa som tuggtabletter.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Omega-3 tillskott Vanliga frågor