B-vitamintillskott

Bäst b-vitamintillskott
Snabbmeny:
Toppval B-vitamintillskott Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Vad känner du till om B-vitamin? Vet du att det finns ett antal vitaminer inom kategorin B-vitaminer, som alla har väldigt stor betydelse för allmäntillstånd och välmående? Oavsett om du känner till detta sedan tidigare, eller om det kommer som en nyhet för dig, betyder förstås detta att det är ytterst viktigt att du säkerställer att kroppen får den mängd vitaminer den behöver för att fungera optimalt. Det kan i sin tur innebära att du behöver börja med tillskott av B-vitamin.

Bra att veta om B-vitamin

Innan du ger dig ut för att köpa tillskott vill du förmodligen veta lite mer om B-vitaminer. Det pratas ofta om B-vitamin, och det kan då lätt låta som att det rör sig om en enda vitamin. Så är dock inte fallet. Det finns åtta olika vitaminer inom kategorin B-vitaminer. Gemensamt för dem alla är att de är viktiga, och behövs i kroppen för att den ska fungera bra och förbli välmående. De åtta vitaminerna benämns ofta med ett B följt av en siffra eller två, närmare bestämt B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12. De har dock även andra namn, närmare bestämt tiamin, riboflavin, niacin, pantotensyra, pyridoxin, biotin, folsyra och kobalamin. Vissa av dessa namn känner du säkert igen, medan andra kanske är nya för dig.

Bra att veta om B-vitamin

De har alla stor betydelse, men på olika sätt. B1 har till exempel stor betydelse för inlärningen och för nervsystemet, medan B3 hjälper till att bibehålla och förbättra kolesterolnivån. Brist på B9 kan leda till anemi, medan brist på B2 kan resultera i sämre hårkvalitet, skörare naglar och hudbesvär. Det går att få i sig de olika vitaminerna via kosten, men ibland kan det även krävas ett tillskott. Vissa kan ha större behov av B-vitamintillskott än andra. Det är till exempel vanligt att veganer behöver ta tillskott då många av källorna till B-vitamin ligger utanför deras kostramar. Det är också vanligt att gravida behöver ta tillskott, då de har lättare att utveckla blodbrist, något som naturligtvis är viktigt att förebygga.

Gott om olika tillskott

Att hitta ett B-vitamintillskott är definitivt inte svårt. Det finns gott om alternativ. Problemet kan snarare vara att välja ut vilket som tycks vara det bästa. Det kan finnas relativt stora skillnader mellan olika produkter, vilket gör att det är viktigt att jämföra dem, se vilka olikheter som finns, och vilka alternativ som innehåller just de vitaminer som du behöver. Det påpekas ofta i olika sammanhang att det sällan är så att en viss produkt är rätt val för alla, och det gäller i allra högsta grad det här. Vilket tillskott som är det optimala att välja beror naturligtvis på vilka vitaminer det är som behöver tillföras i större dos än du får i dig på naturlig väg. Även om just den delen kan variera efter behov, ska vi ta en titt på hur du kan skilja agnarna från vetet och hitta en högkvalitativ produkt som ger dig bättre hälsa.

 

Vad innehåller produkterna?

Den första fråga du behöver ställa när du försöker sålla bland produkterna, är vad de olika tillskotten innehåller. Har man satt samman samtliga B-vitaminer i ett välbalanserat tillskott? Eller har man valt att lägga fokus vid en eller några få vitaminer för att ge en ordentlig boost till de som lider brist på dessa? Innehåller tillskottet några andra vitaminer i tillägg till B-vitaminer? Allt detta är högst relevanta frågor som du bör ta dig tid att utreda innan du genomför ett köp. Om du vill ha ett tillskott med ett flertal vitaminer behöver du förstås säkerställa att man tagit fram en formula i god balans. Du har mycket att vinna på att börja ta ett riktigt bra B-vitamintillskott, om du befinner dig i gränslandet till att lida brist på dessa vitaminer, alternativt redan lider av vitaminbrist.

Vad innehåller produkterna?

Du kommer att kunna förbättra din hälsostatus rejält. Många som tar den här typen av tillskott regelbundet upplever att de får lättare att koncentrera sig, får en bättre ämnesomsättning, får finare hår och hud samt blir piggare rent allmänt. Det finns även fler hälsofördelar att vinna på att förse kroppen med tillräckliga mängder av dessa viktiga vitaminer. För att du ska uppnå alla dessa fördelar är det dock viktigt att det tillskott du väljer verkligen är korrekt sammansatt. Vissa B-vitaminkomplex är berikade med aminosyror och mineraler, något som kan vara extra fördelaktigt. Även om det inte finns något som är rätt för alla, så finns det vissa produkter som blivit väldigt populära på grund av att de ger en omfattande god effekt och tillför samtliga B-vitaminer på en och samma gång.

Ta del av omdömen och utlåtanden

Att titta på innehållsförteckningen och försöka hitta ett bra komplex som innehåller flera, eller kanske till och med alla, B-vitaminer, är ett bra första steg mot att hitta den bästa produkten. Det kommer dock inte att räcka hela vägen. När du har sorterat ut ett antal vitamintillskott som du tycker verkar lovande, kan det därför vara en bra idé att ta del av vad andra har att säga om de olika produkterna. Ta dig tid att läsa omdömen från kunder och läs gärna utlåtanden från olika testpaneler. På så sätt kommer du att få bättre koll på vilka tillskott som verkligen ger god effekt och som medför gott om bevisade hälsofördelar.

Ta reda på vem de olika tillskotten vänder sig till

Ta reda på vem de olika tillskotten vänder sig till

Innan du köper ett B-vitamintillskott och börjar ta det regelbundet, bör du ta reda på vilken målgrupp de riktas till. Vem har nytta av att ta de olika produkterna? Det är viktigt att komma ihåg att de flesta B-vitaminer kommer till de flesta naturligt via kosten. Det finns nämligen gott om livsmedel som innehåller dessa vitaminer. Långt ifrån alla har därför behov av att ta ett tillskott. Det finns ingen mening med att börja ta vitaminer på konstgjord väg om du får dem i dig naturligt. Utvärdera därför om du lider av vitaminbrist, eller om du befinner dig nära gränsen till att göra det. Om svaret är ja bör du definitivt överväga att köpa ett riktigt bra vitamintillskott. Är svaret nej är det däremot inget du behöver göra i dagsläget.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring B-vitamintillskott

✅ Vem behöver ta B-vitamintillskott?

Egentligen är tillskott av B-vitamin något som alla kan ha nytta av. Detta på grund av att kroppen inte på egen hand kan producera just denna vitamin. Det finns dock en del livsmedel som ger kroppen B-vitamin, men det kan vara en bra idé att fylla på med tillskott också. de som har extra stor nytta och även ett stort behov av detta är kvinnor som ammar, gravida och de som äter vegankost.


✅ Vilka symptom tyder på att man lider av brist på vitamin B och därmed behöver tillskott?

Det finns ett flertal symptom som kan tyda på brist på vitamin B, men som även kan ha andra bakomliggande orsaker. Några av dem är yrsel, domningar och försämrad balans. Blodbrist kan också vara en följd av B-vitaminbrist. För att få veta om det verkligen är vitaminbrist som ligger till grund för problemet är det viktigt att ta ett blodprov. På så sätt kan man snabbt få besked om huruvida man behöver ta tillskott eller inte.


✅ Är alla B-vitamintillskott likvärdiga?

Nej, det finns stora skillnader. B-vitamin är nämligen ett samlingsnamn som omfattar hela åtta olika vitaminer. Vilken av dem man har brist på kan skilja sig åt, och därför är det viktigt att man väljer en typ av tillskott som hjälper till att balansera just den brist man har. Det kan till exempel vara brist på folsyra eller B12.


✅ Vad händer om man tar för stor mängd B-vitamintillskott?

Det beror förstås på hur stor mängd det handlar om. Sömnproblem och illamående kan bli biverkningar till följd av ett lätt överintag vid enskilt tillfälle. Handlar det om mycket stort överintag kan det öka risken för att drabbas av magcancer och det kan även rubba hjärtats rytm. Det är med andra ord viktigt att följa doseringsrekommendationerna.


✅ Finns det några livsmedel som är extra bra för den som vill få i sig B-vitamin utan tillskott?

Ja, det finns många livsmedel som innehåller de olika B-vitaminerna. Kött, fisk, skaldjur, bönor och spannmål är sådana exempel. Yoghurt, ost och ägg är andra exempel.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval B-vitamintillskott Vanliga frågor