Yogamatta

Bäst yogamatta
Snabbmeny:
Toppval Yogamattor Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Allt fler inser att det är viktigt att ta hand om sig och det är förstås väldigt positivt. Vi kan faktiskt påverka vårt mående, oavsett om det handlar om kropp eller själ. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte alltid behövs dyra och avancerade träningsredskap för att nå bra resultat.

Yoga och yogamattor

Yoga är en träningsform som i första hand är till för själen. Med yoga kan du lära dig att både slappna av och fokusera, och lyssna till din själ. Yogaövningar efter ett fysiskt träningspass ger både hjärta, muskler och nervsystem en möjlighet till återhämtning och rehabilitering. För de flesta yogaövningarna är en yogamatta ett måste, oavsett om du tränar ensam hemma eller i grupp.

Vilken yogamatta ska man välja?

Utbudet av yogamattor är väldigt stort, och det kan vara svårt att veta vilken typ av matta man ska välja. Innan du köper en yogamatta kan det därför vara bra att först fundera över hur du tänker använda den. Det finns mattor för olika typer av övningar, och det finns yogamattor som är extra lämpliga att ta med sig på resa, eller till yogakursen.

Vilken yogamatta ska man välja?

För lugnare övningar kan det, till exempel, kännas skönt att ha en lite tjockare yogamatta, medan du bör välja en tunnare matta med bra grepp om du vill ägna dig åt lite tuffare yogaövningar.

Några saker att ta hänsyn till när du ska välja yogamatta är:

  • Mattans tjocklek
  • Grepp
  • Balans
  • Smidighet (om du vill kunna ta med dig mattan)
  • Storlek
En tjock matta ger oftast bättre dämpning, och passar bra för lugnare övningar. Men, det går bra att använda en tjockare matta till de flesta övningar. Den ger som sagt bättre dämpning än en tunnare matta, men kan å andra sidan kännas hal om du utför övningar där du svettas. Då går det bra att lägga en handduk, eller liknande, ovanpå mattan, som absorberar fukten. Det kan också vara bra att känna till att en yogamatta, rent generellt, kan upplevas som lite hal i början, och att den blir bättre när du har använt den en tid. Det finns mattor med extra bra grepp och en sådan är ett utmärkt val om du utför tuffare yogaövningar och svettas mycket under dina yogapass.

För yoga med balansövningar är det inte optimalt med en tjock matta, eftersom det är svårare att få bra balans på en sådan matta. Välj då en tunnare matta med bra grepp, för att få ut det mesta och bästa av övningarna.

Om du vill ha med din yogamatta när du är på resande fot, eller om du vill ha en matta som är lätt att ta med till yogastudion, kan det vara klokt att välja en resematta. Denna är lätt och smidig och kan enkelt vikas, eller rullas, ihop så att en blir lätt att bära med sig. Om du har långa ben, eller om du bara vill ha mer utrymme för dina övningar, kan det vara bra att titta efter en matta som är större än de traditionella yogamattorna, som ofta kommer i en standardstorlek.

 

Att tänka på när du ska köpa yogamatta

Att du får vad du betalar för stämmer oftast in även när det gäller yogamattor. Ett råd är alltså att inte köpa första matta du hittar bara för att priset är lågt. Visserligen behöver du inte alltid leta efter en dyr matta, det beror ju lite på hur du vill använda mattan. Ska du bara ha en matta för meditation, till exempel, kan du mycket väl välja en billig, tjock matta som känns skön att sitta på. Men, om du vill göra balansövningar, eller andra övningar, är det alltid värt att titta lite på mattans egenskaper och ställa dem i relation till de övningar du vill göra. Det kan förstås vara lockande att köpa en billig yogamatta på lågprisvaruhuset, men risken är att du får en matta av dålig kvalitet, som inte uppfyller de krav du har rätt att ställa på din yogamatta. Med en dålig matta ökar risken att du tröttnar och inte får uppleva alla de där positiva effekterna som yoga kan ge.

Att tänka på när du ska köpa yogamatta

Om du är nybörjare rekommenderar vi att du satsar på en allround-matta, som fungerar bra oavsett vilka övningar du kommer att utföra. Detta är en bra början, och du kan senare investera i en mer specialiserad matta när du har hittat vilken typ av övningar som passar dig bäst.

Om du ska göra dina yogaövningar hemma i vardagsrummet kan det vara bra med en lite tjockare matta som ger bra dämpning, eftersom golv i bostäder ofta är mycket stumma.

Känns inte greppet i mattan bra?

Det är inte helt ovanligt att man tycker att mattans grepp är otillräckligt när man börjar använda sin nya yogamatta. Detta beror oftast inte på att du fått en matta med dåligt grepp, utan att den helt enkelt behöver “yogas in” innan den visar sitt rätta jag. Många yogamattor behöver faktiskt användas en period innan greppet blir 100-procentigt. Det finns lite olika teorier om hur man kan påskynda denna process, bl. a genom att använda havssalt. Men, dessa teorier är inte vetenskapligt underbyggda, och hur bra de fungerar låter vi vara osagt. Det kan dock vara bra att ha detta i åtanke, så att du inte tror att du har gjort ett dåligt köp om greppet inte känns 100 % de första gångerna.

Tjock eller tunn matta?

Tjock eller tunn matta?

Tjockleken på mattan är ofta föremål för funderingar när man ska köpa en yogamatta, i synnerhet för nybörjare som ska köpa sin första matta. Rent generellt gäller tjockare mattor för lugnare övningar, och tvärtom. Men, eftersom en yogamattas egenskaper påverkas av olika faktorer, som material och konstruktion, kan man inte säga att det inte går att få bra balans på en tjock matta. Det går helt enkelt inte att säga exakt hur en matta kommer att fungera vid balansövningar. Om det är just balansövningar du tänker satsa på finns det dock ingen anledning att köpa en matta på exempelvis 6 cm. Om du väljer en bra allround yogamatta på mellan 3 och 5 millimeter får du en matta som fungerar för de allra flesta yogaövningar.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Yogamattor

✅ Bör man välja en tjock eller en tunn yogamatta?

Det beror till stor del på vilken typ av övningar du vill ägna dig åt. Om du vill ägna dig åt balansövningar kan det vara en klar fördel att välja en tunn matta, eftersom det blir lättare att hitta balansen med en sådan. Om du däremot vill utöva yinyoga, eller någon av de andra lugnare yogaformerna kan en tjock matta vara behagligare att använda. Det finns också många som ägnar sig åt yoga för att få rörligare leder. Många av dessa kan ha ont i knän och andra leder och då gör en tjock matta ofta träningspasset betydligt behagligare.


✅ Finns det några yogamattor som passar till alla typer av yoga?

Ja, det finns allroundmattor som fungerar utmärkt för de allra flesta som praktiserar yoga. De brukar ha en tjocklek på cirka 4 mm, vilket fungerar såväl för balansövningar som för exempelvis yinyoga. Den här typen av matta passar för övrigt både för nybörjare och mer erfarna yogautövare.


✅ Vad behöver man tänka på vid val av matta?

Det är för det första klokt att fundera över om du vill ha en tjock matta, en tunn matta eller kanske en allroundmatta. Dessutom bör du leta efter en yogamatta som är fri från gifter. Det är även viktigt att du väljer en matta vars grepp och struktur du gillar och trivs med. Du behöver också fundera över om du vill kunna ta med din matta på resor. Då kan det vara klokt att välja en av de lättare mattor som finns.


✅ Finns det ekologiska yogamattor?

Ja, det gör det. Det finns exempelvis mattor som är tillverkade av naturgummi och helt fria från gifter, vilket naturligtvis är en fördel både för klimatet och för hälsan. Ett annat tänkbart alternativ är yogamattor av ull. Det kanske låter märkligt, men det finns sådana och de fungerar ofta väldigt bra för lugna typer av yoga. En fördel med dessa är att de hjälper till att hålla dig varm, vilket gör att yogapasset blir behagligt även på vintern när det kan vara lite kyligt i studion.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Yogamattor Vanliga frågor