Hantlar

Om du vill göra i ordning ett hemmagym så finns det vissa maskiner och verktyg som är bra att ha, och andra som är mer eller mindre nödvändiga att ha. Hantlar hör definitivt till den senare kategorin. Dessa har flera fördelar. De tar liten plats, vilket gör att de får plats även i ett litet hemmagym. Samtidigt kan de användas till många olika typer av övningar.

Bäst hantlar
Snabbmeny:
Toppval Hantlar Vanliga frågor


Fördelar med hantlar som träningsredskap

Att använda hantlar som redskap för träning har flera fördelar. De har under många år varit ett populärt och självklart inslag på alla gym. Idag finns de även i många hem. Tack vare att de kräver lite plats, får alla plats med dem i hemmet. Det gör att alla som vill kan få lite hjälp på traven att köra ett träningspass hemma när andan faller på. Det kan upplevas som både tidskrävande och onödigt att bege sig till gymmet varje gång det är dags att träna, när det faktiskt går alldeles utmärkt att köra ett styrketräningspass hemma med hjälp av hantlar och kroppsvikten. Att dessa kräver väldigt lite när det kommer till utrymme är dock inte den enda fördelen som detta träningsredskap har att erbjuda. Vi ska titta lite närmare på några av de andra fördelarna också.

Både kondition och styrka

När du använder hantlar får du möjlighet att träna både kondition och styrka på samma gång. Det här gäller kanske inte i så stor utsträckning när du ligger hemma på en bänk och tränar med dem, men däremot om du tar dem med ut på promenaden. Visserligen är det kanske inte just det användningssättet du ser framför dig, men det är ett alldeles utmärkt sätt att träna på. Om du tar med dig två stycken som du bär på under promenaden tränar du både upp styrkan i dina muskler och förbättrar konditionen. Se till att hålla ett bra tempo när du promenerar, trots den extra vikten du bär på. Det här är en enkel träning att få till i vardagen. Den typen av träning kan ofta vara den bästa, helt enkelt på grund av att den faktiskt blir av. Dessutom upplever många att det är en rolig omväxling till vanlig styrketräning inne på gymmet.

Fördelar med hantlar som träningsredskap

Passar alla

En väldigt stor fördel med med träningsredskapet som är viktig att nämna, är att detta är ett träningsredskap som passar alla. Anledningen till detta är att de kommer i olika vikter och former. Det finns hantlar som bara väger 1 kg, och andra som väger 10 kg. Det finns även tyngre modeller. Detta gör att det finns varianter för den som precis har dragit igång med sin träning. Även den som har tränat i många år, och som tränar och tävlar på hög nivå kan hitta hantlar med en vikt som passar. Vissa modeller och vikter passar den som främst vill använda dem på promenader för kombinerad styrke- och konditionsträning. Andra passar den som vill köra hård styrketräning hemma istället för att gå till gymmet.

Snabbare muskeltillväxt

När du använder dessa har du stora möjligheter att bygga muskler snabbare än när du använder olika maskiner eller skivstänger. Vad anledningen till detta är? Att du har större valmöjligheter och större rörelsefrihet när du tränar med hantlar. Du kan träna hemma i gymmet där du utför olika övningar. Du kan ta ut rörelserna ordentligt eftersom de är mindre och inte sitter fast i något som begränsar dig. Du kan dessutom ta med dig dem ut på promenaden eller joggingrundan och uppnå helt andra resultat. Du har helt enkelt fler och större valmöjligheter, något som också gör att du kan uppnå snabbare resultat. Kom dock ihåg att inte välja för tunga vikter i början. Om du gör det kan du utsätta musklerna för hårt slitage, något som kan leda till att du blir tvungen att ta en paus i din träning. Börja gärna med ganska lätta vikter och öka hellre efterhand. Det gäller att vara snäll mot din kropp även när du vill bygga muskler.

 

Toppval Hantlar 2020

Vi har valt dessa hantlar som våra Toppval.
Allsidiga hantlar med ergonomiska grepp. Hjälper dig att öka muskelmassan och definiera musklerna.


 

Att välja de bästa hantlarna

Det är lätt att tro att ett köp av hantlar är det enklaste köp man kan göra. De flesta hantlar är väl ungefär likadana, eller? Svaret är nej. Det finns stora skillnader och det är viktigt att göra rätt val. Det gäller med andra ord att du tar dig tid att se över vilka alternativ som finns, undersöka vilka fördelarna är med de olika produkterna och försöka komma fram till vilken produkt som är den bästa för dig. Det finns vissa saker du kan fundera över för att försöka hitta de bästa hantlarna för dig.

Att välja de bästa hantlarna

Vikten

Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att du väljer hantlar med en vikt som passar dig. Det är lätt att satsa på för tunga vikter, då många tror att detta ger dem snabbare resultat. Det är inget bra sätt att gå tillväga på. Istället för snabba resultat kan det resultera i slitage och skador, som kan sätta rejäla käppar i hjulet för din träning. Välj därför hellre lättare vikter och jobba dig uppåt. Kom ihåg att det finns olika typer. Vissa har en fast vikt, medan andra har avtagbara skivor med vikter, så att du själv kan lägga till eller dra ifrån vikt. Den första varianten är klart enklare att ta med på promenader. De kan också vara enklare att använda medan du kör andra övningar i hemmagymmet. Däremot erbjuder de hantlar som har avtagbara vikter fler möjligheter när det kommer till ren styrketräning. Med sådana slipper du ha lika många hantlar liggande hemma, eftersom ett och samma par kan anpassas efter dagens behov. Det finns med andra ord fördelar med båda varianterna, så du behöver helt enkelt fundera över vad som passar dig bäst.

Materialet

Nästa sak att fundera över är materialet av vilket de är tillverkade av. När du börjar söka ordentligt efter hantlar till ditt hemmagym, kommer du upptäcka att de finns i olika material. Du kanske främst har sett järnhantlar på gymmet. Sådana finns det gott om, och de är fortfarande väldigt vanliga. Det är också den typen av produkt man oftast ser när det kommer till justerbara hantlar. Det är dock inte den enda typen av hantlar som finns. Du kommer även se gummerade hantlar i sportbutikerna. Fördelen med dessa är att de inte tenderar att skada golvet på samma sätt som järnhantlarna. Det beror förstås på att de är mjukare, vilket gör att de kan släppas utan att vålla samma åverkan på golv. Gummihantlar är generellt också billigare än de andra typerna av hantlar. Väljer du gummi bör du dock säkerställa att de är halksäkra, så att du inte tappar taget om dem mitt under övningarna. Det låter kanske som att gummerade hantlar ska vara mindre halkiga att hålla i, men så är inte alltid fallet.

Pris och kvalitet

Vi skriver pris och kvalitet under samma rubrik eftersom dessa två faktorer ofta går hand i hand. Visst finns det riktigt billiga hantlar, men tänk på att inte låta ett lågt pris vara det som avgör vilka hantlar du ska välja. Du behöver naturligtvis bestämma dig för hur mycket de får kosta, men du behöver även fundera vad som är viktigt för dig när det kommer till kvalitet. Om du till exempel har bestämt dig för att du vill ha justerbara hantlar, är det viktigt att du satsar på god kvalitet, och att hantlarna inte bara går att justera, utan även är enkla att justera. De ska dessutom vara säkra att använda. Om du väljer gummerade hantlar ska de vara halksäkra, så att du verkligen får ett bra grepp om dem. Det lönar sig att satsa på god kvalitet. Det gör det enklare för dig att få till bra och effektiva träningspass. Det ger i sin tur både snabbare och bättre resultat.

Bra träning med hantlar

Det finns mängder av övningar som du kan göra med hantlar för att öva upp styrkan och bygga muskler. Här ska vi titta på några av de övningar som ger effektiv träning och som kan utföras med hantlar. Vissa av övningarna kanske du främst har sett utföras med skivstång, men faktum är att det går precis lika bra om inte bättre med hantlar.

Marklyft

Det här är en effektiv övning där du främst tränar ryggen och låren. Här ska du stå med fötterna lika brett isär som dina axlar. Hantlarna ska du hålla med raka armar. Här böjer du höfterna och sänker ned hantlarna framför låren. Dina knän ska inte böjas förrän du har hantlarna i just knähöjd.

Split squat

Det här är en övning där du tränar lår och säte, och alla som har kört squats vet att det här kan bli riktigt jobbigt. Du ska hålla hantlarna rakt ned längs sidorna. Du ska stå med avstånd mellan fötterna, hålla ryggen rak och titta rakt fram. Nästa steg blir att böja det främre knät och sänka kroppen. Det bakre knät ska nästan röra vid marken. Tryck dig sedan upp till en stående position med hjälp av kraft från det främre benet. Repetera önskat antal gånger och växla ben.

Markpress

Det här är en övning där du liggande på rygg tränar bröst och axlar. Dina ben ska vara böjda och ländryggen ska vila i golvet. Hantlarna ska du ha rakt upp, för att sedan långsamt sänka vikterna nedåt. När dina överarmar rör vid golvet vilar du en eller två sekunder, innan du snabbt låter vikterna återgå till utgångsläget. Repetera sedan önskat antal gånger.
 

Frågor och svar kring Hantlar

✅ Hur mycket kostar ett par hantlar?

Det beror helt på vilken typ av hantlar, vilken vikt och vilket varumärke du väljer. Visst finns det riktigt billiga hantlar för runt hundralappen, men vill du ha kvalitet får du räkna med att betala åtminstone mellan 500 och 1 000 kronor.


✅ Behöver man tänka på greppvänlighet oavsett material, eller är det bara gummerade hantlar som kräver detta?

Nej, du bör titta på greppvänligheten oavsett material på hantlarna. Se till att det finns en räfflad eller halksäker greppyta, så att hantlarna blir enkla att hålla greppet om även när du svettas.


✅ Vilka muskelgrupper tränar jag om jag promenerar med hantlar?

Du tränar främst upp musklerna i armarna och ryggen. Samtidigt förbättrar du din kondition och bygger upp en större uthållighet.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Hantlar Vanliga frågor



Vi vill gärna tipsa dig om fler av våra köpguider inom Träning: