Hopprep

Bäst hopprep
Snabbmeny:
Toppval Hopprep Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Ett hopprep är ett av de mest allsidiga, och prisvärda, träningsredskap man kan tänka sig. Att hoppa rep är nämligen ett utmärkt sätt att hålla sig igång. Med ett hopprep förbättrar du din lungkapacitet, din balans och din koordination samtidigt som du tränar ditt hjärta. Och allt detta med ett relativt billigt litet redskap som du kan stoppa undan var som helst när du inte använder det.

Allsidig träning med hopprep

När du hoppar rep ökar pulsen på samma sätt som när du springer, cyklar eller går i trappor. Men rephoppning är inte bara bra för konditionen. Du tränar dessutom alla muskler i kroppen. Allt från biceps och triceps till bukmuskulatur och sätesmuskulatur får träning av ditt hoppande. Dessutom ökar mineraltätheten i dina ben och nedre delen av ryggen vilket ger dig ett starkare skelett. Vill du gå ner i vikt kan det vara bra att veta att du genom att hoppa rep i 30 minuter förbränner 400 kalorier. Du vet kanske att motion generellt ökar produktionen av endorfiner, vilket betyder att en stund med hopprepet då och då kan få dig att må bättre och känna dig mindre stressad.

Allsidig träning med hopprep

Att tänka på när du ska köpa hopprep

Om du bara ska ha ett hopprep, vilket som helst, kan du köpa ett i vilken matvarubutik, bensinstation eller leksaksaffär som helst. Men om du ska använda hopprepet som träningsredskap rekommenderar vi att du vänder dig till en butik som säljer sportsaker. Dels för att du ska få ett hopprep som är tillräckligt långt för en vuxen person, dels för att få ett rep som snurrar obehindrat och inte trasslar sig. Om du är vuxen och normallång, behöver du ett hopprep som är tre meter långt. Hopprep i leksaks- och matvarubutiken är inte avsedda för vuxna och är oftast betydligt kortare. Med ett sådant hopprep kan det bli svårt att hoppa utan att snubbla och fasta i repet.

  • Hopprep finns med olika handtag i olika former och utföranden. Välj ett rep med handtag som känns bekväma och som ger dig ett bra grepp. Det finns hopprep med lättare och lite tyngre handtag, och en del har vadderade handtag för mjukare känsla.
  • När det gäller själva repet finns det i olika längder, och det finns också hopprep med ställbar längd. Dessutom finns repen / vajern i olika tjocklek. Vissa hopprep kommer till och med försett med flera olika vajrar i olika tjocklek, så att du kan byta och anpassa repet efter dina personliga behov och förutsättningar.
  • Materialet i själva repet spelar stor roll för hur hopprepet fungerar vid träning. Du kan hitta riktigt billiga hopprep av bomull, men ofta är dessa alldeles för lätta och det går inte att få upp någon fart i snurrandet. Med ett sådant hopprep kommer du inte att få särskilt effektiv träning, och du kommer förmodligen att irritera dig över att repet snurrar alldeles för långsamt.
  • För nybörjare kan ett tunt hopprep i nylon vara ett bra alternativ. Dels är det billigt i inköp, men det är också “skonsammare” om du missar i hoppet och slår i repet. Det gör helt enkelt mindre ont än om du har ett hopprep av stålvajer eller av läder.
  • Har du lite mer erfarenhet kan du satsa på ett hopprep i läder.
  • Vill du ha ännu mer träning finns det hopprep med tyngder. Ett sådant hopprep ger förstås ännu effektivare träning för armar och axlar.
  • För att du ska kunna hoppa bra måste du justera längden på hopprepet på rätt sätt. Det gör du genom att placera foten på mitten av repet, och höjer handtagen mot överkroppen. För nybörjare bör handtagen nå upp till strax under axlarna, och för den mer erfarne ska de nå upp till revbenen.

 

Tips för dig som vill börja hoppa rep

Det finns alltid en massa frågor när man ska börja med något nytt. När du ska börja hoppa rep är förstås den första frågan vilket hopprep du ska välja. Det är absolut inte nödvändigt att köpa ett dyrt och avancerat hopprep. Som nybörjare är det bättre att välja ett lite långsammare och tyngre hopprep. det finns hopprep för runt 50 kr som fungerar alldeles utmärkt för den som vill börja hoppa rep.

Tips för dig som vill börja hoppa rep

När du har hoppat ett tag och klarar att hoppa några minuter i sträck kan du börja fundera på lite bättre hopprep. De enkla fungerar ju fortfarande, men de flesta av oss tycker att det är kul med prylar och vill därför uppdatera utrustningen efter hand. Vill du hoppa dubbelhopp, så kallade double unders, kan det vara bra att investera i ett snabbare hopprep. Om du väljer ett hopprep med vajer rekommenderas ett med vinyltäckt vajer, dels slits inte vajern lika snabbt, dels gör det inte lika ont att få på fötterna som en bar vajer.

Att hoppa rep ger träning för hela kroppen, och det är inte ovanligt att man får ont i händer och armar, särskilt i början. Detta försvinner när du blir mer tränad, men ett bra tips är att försöka hålla händerna närmare kroppen när du hoppar. Det är handlederna som ska snurra repet, inte armarna.

Vilket hopprep ska man välja?

Det finns, som sagt, många olika slags hopprep på marknaden. Alla har sina för- och nackdelar, och vilket du ska välja beror till stor del på hur du vill använda hopprepet. Ska du ha det för lättare rekreation eller för stenhård träning? Planerar du att hoppa dubbelrep tillsammans med dina vänner eller bara hoppa “rakt upp och ner”? Skillnaderna mellan olika hopprep ligger inte i bara repet och dess material, utan också i handtagens utformning. det finns också hopprep med kullager som gör att repet snurrar ännu mer friktionsfritt.

Vilket hopprep ska man välja?

För “vanlig” träning med hopprep duger i stort sett vilket hopprep som helst. Du behöver inte lägga några stora pengar på hopprepet, utan ett billigt rep fungerar lika bra som ett dyrt. För mer avancerad träning kan du kanske behöva ett bättre hopprep, men det går alltid att starta med ett enkelt och billigt, och uppdatera efter hand som din hoppning blir mer avancerad.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Hopprep

✅ Vad har man för nytta av att hoppa hopprep?

Det här är ett billigt och bra redskap som kan användas både till uppvärmning och mer högintensiv träning. Det finns flera fördelar med att träna med hopprep. Du använder muskler i såväl underkroppen som överkroppen och du övar även upp din koordination och kondition. En annan fördel är att skelettet blir starkare tack vare den här typen av träning.


✅ Är hopprep ett sämre val av träning än exempelvis löpning?

Nej, tvärt emot vad många tror är hopprep mer skonsamt för lederna än vad löpning är. Det beror främst på att vid löpning hamnar den största belastningen på hälen, medan den vid hopprepsträning istället hamnar på tån eller hålfoten. Det senare är att föredra, åtminstone om man vill att höfter och knän ska utsättas för så lite påfrestning som möjligt. Dessutom är det minst lika utmanande och givande att hoppa hopprep som att löpträna. Det kräver bara lite mer för att få till tekniken.


✅ Hur långa pass bör man köra med hopprep?

Det beror på vilken form du är i och hur van du är vid att hoppa hopprep. Om du är överviktig och ovan vid att träna bör du inte överbelasta din kropp. Du bör då börja försiktigt med kortare pass ett par gånger i veckan. Det kan räcka med att du hoppar hopprep i fem minuter för att därefter ta en så snabb promenad som möjligt. Om du däremot är i god form och van vid hopprep kan du köra ett mer högintensivt pass, där du varvar snabba hopp med några långsammare inslag. Du väljer själv om hoppningen ska utgöra huvuddelen av ditt pass eller om det bara ska vara mindre inslag i din träningsrutin. Hopprep kan vara ett utmärkt sätt att värma upp men det kan också som huvudsaklig träning vara precis lika intensivt och givande som en löprunda.


✅ Vad bör man träna på om man vill använda hopprep som träningsform?

Att det är viktigt att variera sig. Gör inte likadana hopp hela tiden. Varva snabba hopp med långsammare intervaller. Testa att hoppa på ett ben och kör krysshopp emellanåt. Testa gärna slalomhopp och dubbelhopp för att sätta din koordinationsförmåga på prov. Se till att träningen blir både intensiv, omväxlande och rolig.


✅ Vad ska man tänka på vid inköp av ett hopprep?

Att köpa ett bra hopprep som kan snurra utan hinder. Handtagen ska vara bekväma att hålla i även under lite längre pass. Repet behöver vara tillräckligt långt, utan att vara så långt att du trasslar in dig när du hoppar. Cirka tre meter brukar vara lagom om du är normallång. Det är naturligtvis också önskvärt att repet är hållbart, så att du slipper byta ut ditt träningsredskap flera gånger per år.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Hopprep Vanliga frågor