Viktväst

Träning är ett viktigt intresse för många. Det är nyttigt för såväl kropp som skäl. För vissa är det ett sätt att hålla vikten under kontroll. För andra är det ett sätt att förebygga sjukdomar eller hålla kroniska fysiska åkommor under kontroll. Andra tränar för att orka med en hektisk vardag. För andra är träning enbart något de tycker är roligt. Oavsett varför du brukar träna så gäller det att hitta effektiv och rolig träning. Något som verkligen är effektivt och som ger många möjligheter till individuell anpassning är träning med viktväst.

Bäst viktväst
Snabbmeny: Topp-3 Viktvästar Budgetval Vanliga frågor


Det finns västar med olika tyngder. För de riktigt avancerade användarna finns västar som väger över 10 kg, men det vanligaste är att de väger upp till 10 kg. Det fina med dessa plagg är att tyngderna är jämnt fördelade runtom västen. Det gör att de blir bekväma att ha på sig. Vikterna böjer sig också och anpassar sig efter kroppen vid rörelse. På så sätt blir du inte på något sätt hindrad i din träning och slipper riskera att få tekniken förstörd.

Varför träna med viktväst?

Den som inte har tränat med viktväst kanske funderar över vad detta ska göra för nytta. Faktum är att det gör mer nytta än du kanske anar. Det ökar belastningen när du tränar. Detta leder till att du bränner fler kalorier och att du ökar din prestationsförmåga. Om du till exempel tränar löpning och har västen på dig, medför det att din styrka ökar liksom din kondition. När du sedan ska ägna dig åt löpning utan extra viktbelastning kommer du att springa både lättare och snabbare än du tidigare har gjort.

Detta är dock bara ett av många exempel på träning som blir effektivare med en viktväst. Knäböj och step-up är andra utmärkta exempel på övningar och träning som blir ännu mer utmanande när du har en väst med tyngder. Visst blir det jobbigare, men det ger också snabbare resultat. En annan klar fördel är att du förbättrar din hållning när du använder din väst. Faktum är att du kan använda den även i vardagen. När du går ut på promenad, exempelvis till affären. Du ger dig själv tillfälle till extra motion samtidigt som du förbättrar hållningen. Det leder i sin tur till minskad risk för skador till följd av felaktig hållning. Det är annars lätt att få ont i rygg och axlar på grund av att du inte sträcker på dig i olika situationer.

Träna med en Viktväst

Vem kan dra nytta av en väst med tyngder?

Nästa fråga blir naturligtvis vem som kan ha nytta av den här sortens träning. Svaret är att de allra flesta kan ha nytta och glädje av den här motionsformen. Eftersom det går att välja mellan olika tyngder kan du anpassa tyngden efter dina egna förutsättningar. Du kan börja med en lätt viktväst med enbart några få extra kilon. När du kommit igång ordentligt och tycker att detta fungerar bra, kan du om du vill lägga på fler kilon. Det går naturligtvis att trappa upp till en tyngre väst.

Även om västar på upp till 10 kg är de vanligaste, finns det betydligt tyngre modeller. Faktum är att den som är riktigt vältränad och klarar stor tyngdbelastning kan hitta en väst med vikt upp till 70 kg. Det är naturligtvis inte vanligt att en så tung väst används. Det förekommer, men då främst bland professionella idrottare och personer med behov av mycket hög belastning vid träning.

För att få förbättrad hållning

Förbättrad hållning är något som alla verkligen kan ha nytta och glädje av. Även om du inte är ute efter att bli en skicklig och snabb löpare eller en duktig dansare behöver du en bra hållning. Det behövs såväl vid träning som i vardagslivet. När du sitter vid skrivbordet på jobbet är det viktigt att hållningen är bra. Samma sak gäller när du går runt och bär på dina barn. Därför mår alla bra av att köra några pass med viktväst. Det kan handla om ett vanligt motionspass på gymmet. Det kan dock lika gärna röra sig om en power walk med västen på. Du avgör hur ofta och när du ska använda den. Huvudsaken är att du får in det i ditt schema.

Den som tävlar på amatörnivå eller professionell nivå i någon idrottsgren kan också ha nytta av det här redskapet. Det hjälper till att bygga upp styrkan även på högsta nivå. Inför en tävling kan det här vara ett utmärkt sätt att träna och höja nivån ytterligare ett steg. Det spelar egentligen ingen roll om det handlar om tävlingar i fälttävlan, löpning, kampsport eller cykling. Alla idrottare har stor nytta av att vara så starka och uthålliga som möjligt.

 

Topp 3 Viktvästar 2019

Vi har valt dessa viktvästar som våra Topp-3.
Tre perfekta viktvästar för löpning, powerwalk och styrketräning.


 

Budgetval

Lite billigare men ändå bra viktvästar. Dessa tre blir våra budgetval:

 

Exempel på träning med viktväst

Precis som vi nämnde i inledningen kan du träna på ett mycket varierat sätt med viktväst. Hur du bör träna beror helt enkelt på dina egna förutsättningar samt vad du vill uppnå. Om du är ute efter att bli en snabbare och mer uthållig löpare bör du använda din nya väst under löpträningen.

  • Att köra intervaller med västen på är en god idé.
  • Värm gärna upp utan västen genom 5-10 minuters lugn jogging.
  • Kör sedan intervaller där du kör 5 minuter med väst, följt av 4 minuters återhämtning.
  • Kör sedan 4 minuters hård intervall, följt av 3 minuters återhämtning.
  • Därefter följer 3 minuters hård löpning, följt av 2 minuters återhämtning.
  • Nästa steg blir 2 minuter hård löpning och därefter 1 minuts återhämtning.
  • Kör sedan slutligen en minut hård löpning.
Tanken är att intervallerna visserligen blir kortare, men intensiteten ska tvärtom öka. Den här typen av träning är tuff även utan väst. Med en viktväst blir den av naturliga skäl betydligt tuffare. Det kommer även att ge snabb och bra effekt både när det kommer till förbättrad styrka och ökad uthållighet.

Du kan även använda västen som extra kroppsvikt när du gör olika kroppsövningar. Pullups är ett exempel på en övning som blir både mer effektiv och betydligt jobbigare med extra vikter. Höga knälyft är en annan övning där du kommer att ha stor nytta av de extra kilon som plagget ger. Burpees och armhävningar är andra exempel på övningar där du bör använda viktväst för extra goda resultat

Om du trodde att du var vältränad innan kommer du bli förvånad över hur jobbiga alla övningar blir med den extra vikten. Troligtvis kommer du även bli förvånad efter någon månad när du inser vilka resultat du har uppnått.

Välj rätt modell

När du börjar se dig om efter en viktväst kommer du upptäcka att det finns många olika exemplar på marknaden. Det gäller med andra ord att välja rätt modell. Det kan förstås tyckas svårt med tanke på det stora utbudet. Vad är det egentligen som är viktigt att tänka på? Hur skiljer man de bra västarna från de mindre bra? Det ska vi titta på nu.

Om du ska välja en lätt eller tung viktväst beror dels på hur erfaren du är, på vilken nivå du tränar men även vilken typ av träning du främst kommer ägna dig åt. Om du främst tränar styrketräning är en tung viktväst ofta att föredra. Samma sak gäller om du främst ägnar dig åt uthållighetsträning. Om du vill ha en viktväst till power walk eller löpning bör du däremot välja en lättare väst.

Bättre möjlighet att justera västens passform

Om du ska ägna dig åt en typ av träning där det krävs att du är rejält rörlig bör du verkligen välja modell med omsorg. Det blir extra viktigt att västen sitter bra på kroppen när du ska utföra den här typen av motion. Generellt är det en fördel om plagget har många remmar att spänna. Dessa gör nämligen att du i större mån kan justera västens passform. Du bör vara medveten om att detta leder till att den blir lite mer komplicerad att ta på. Du får inte ha alltför bråttom när det är dags att ge sig ut på ett träningspass. Om du ska ta på dig den på egen hand får du räkna med att det tar en stund att spänna alla remmar. Om din partner eller en vän kan hjälpa dig går det fortare. Det är även möjligt att resultatet blir bättre. Det är dock inte alltid det finns någon tillhands som kan hjälpa till.

Anpassningsbara vikter?

Om du inte tidigare har använt en viktväst eller om du byter träningsform ofta, kan det vara bra att välja en modell med anpassningsbara vikter. Du kan alltså ta av och lägga till vikter efter eget önskemål. Ska du utföra enklare och snabbare träning som en joggingrunda kan du plocka av tyngd. Ska du däremot göra armhävningar, burpees, utfall och andra liknande övningar kan du lägga till extra kilon. På så sätt kan du få ut maximalt av din träning, oavsett vilken typ av motion du ägnar dig åt för stunden.

Priset är naturligtvis också en faktor som kan vara nog så viktig. Det finns billiga modeller för runt 600 kronor. Om du inte tränar så ofta, och inte behöver någon tung väst, kan detta vara ett acceptabelt alternativ. Om du däremot tränar ofta och mycket, eller på en högre nivå, är det bättre att välja en dyrare modell. Du kan då räkna med att den håller längre, att den är mer anpassningsbar och överlag håller högre kvalitet. Normalt sett kostar de mer påkostade varianterna någonstans mellan 1000 och 1500 kronor, även om det finns både billigare och dyrare exempel.

 

Frågor och svar kring Viktvästar

✅ Finns det någon som inte bör träna med den här typen av väst?

En person som lider av olika skador bör vara väldigt försiktig med att träna med väst. Det bör enbart ske efter dialog med såväl läkare som personlig tränare, för att undvika att förvärra skadorna.


✅ Vilken väst ska jag välja om jag bara vill lägga till ett par kilos extra vikt?

Generellt går även de västar som har allra tyngs vikter att anpassa så att de enbart ger cirka 1 kg extra tyngd. Om du bara är intresserad av lätta vikter kan det dock räcka gott med att köpa en väst med vikt mellan 1-10 kg. Visserligen finns det västar med maxvikt på 3 respektive 5 kg också. Om du väljer en sådan blir du mer begränsad och kan inte trappa upp den extra vikten efterhand. Att välja en väst med tyngd upp till 10 kg kan därför vara en bra investering inför framtiden.


✅ Vad består vikterna i västen av?

Det beror på vilken viktväst du väljer att köpa. I vissa västar är vikterna fyllda med järnsand. Andra västar består av viktskivor som kan placeras i olika fickor. Det finns flera olika varianter.


✅ Vad bör man träna på när man börjar träna med väst?

Det är viktigt att du inte lägger på alltför stor tyngd redan från början. Tänk på att kroppen är ovan. Börja därför med låg vikt så att kroppen får vänja sig och trappa sedan upp. Detta är viktigt för att undvika onödiga slitningar på leder och muskler. Om du börjar träna stenhårt med tunga vikter i västen direkt, riskerar du att skadas.




Källor:






Recension:

Viktväst
Betygsatt av: LetsBuyit.se ⚡
Betyg: 4.6/5


Lästips kring träningsutrustning

Vi vill gärna tipsa dig om fler av våra köpguider inom träningsutrustning: