Foam Roller

Letar du efter de rätta redskapen och produkterna till ditt hemmagym? Är du redo att ta din träning till en ny nivå, men saknar de sista pusselbitarna för att komma vidare? Du har säkert redan konstaterat att du behöver hantlar, kanske en skivstång och någon maskin. Frågan är vad du kan införskaffa mer som kan hjälpa dig att nå bättre resultat och en bättre hälsa? Vad sägs om en foam roller? Det här är kanske inte ett lika välkänt redskap som hantlar eller en roddmaskin. Den har inte heller samma typ av funktion. Det gör dock inte att den är mindre viktig. Tvärtom, den kan bidra med stor nytta och hjälpa dig till bättre resultat.

Bäst Foam roller
Snabbmeny:
Toppval Foam Roller Vanliga frågor


Vad är en foam roller?

En foam roller ser ut ungefär som en stor kavel. Vissa är räfflade, andra släta. De kan också användas till flera olika ändamål. En mycket viktig funktion som den här typen av redskap har, är att de masserar kroppen. Det innebär att du kan ge dig själv massage och på så sätt mjuka upp muskler och ligament. Det här kanske inte låter så viktigt, men faktum är att det är en väldigt viktig del i en effektiv och lyckad träningsrutin. På det här sättet får du snabbare återhämtning, och din kropp mår bättre. Det går även att använda foam rollern som ett träningsredskap. Då är det främst bålen som tränas. Det går även utmärkt att använda den som uppvärmningsredskap när du ska köra ett tuffare träningspass. En foam roller använder du tillsammans med din kroppstyngd. Du belastar den med din kroppstyngd och rullar så att musklerna knådas. Många upplever den som mycket effektiv.

Fördelar med foam rollern

Det finns flera fördelar med foam rollern. Rent praktiskt är det en stor fördel att den är mindre än många andra redskap som används i ett hemmagym. Det gör att den tar liten plats och du behöver inte avstå från något annat redskap för att få plats med en foam roller. Det är förstås positivt, eftersom det gör att du kan få ett så komplett gym som möjligt.

Köp en Foam roller online

Återhämtning absolut nödvändigt

Om du vill lyckas bra med din träning, samtidigt som du vill ha en välmående kropp, är det absolut nödvändigt att du ger både dig själv och kroppen tid och tillfälle att återhämta sig. Du kan snabba på återhämtningen med hjälp av vissa metoder och redskap. En foam roller är ett exempel på ett sådant redskap. Vissa användare påstår även att foam rollern kan mildra träningsvärk, vilket också underlättar en bibehållen träningsrutin.

Mindre risk för skador

Om du tar för vana att använda foam rollern före de hårdare träningspassen minskar du risken för skador. Detta beror på att du mjukar upp musklerna, vilket gör att de är mer förberedda för ett hårt pass. I och med att du är mindre stel och musklerna redan har värmts upp, blir risken klart mindre att du ska drabbas av muskelskador under eller efter passet.

Bra coreträning

Om du vill få till bra coreträning kan en foam roller vara det perfekta verktyget. Det gäller dock att komma ihåg att vissa varianter är mer lämpliga för det här syftet än andra. En modell som inte pressas ihop under kroppstyngden är bättre lämpad om du vill kunna använda den för coreträning. Vissa högre rollers är också bättre att använda för träning av ben än core. Ta därför hänsyn till detta när du ska välja en produkt. De riktigt små varianterna är också svåra att använda till just coreträning.

Uppvärmning och nedvarvning

När man lägger upp ett träningsprogram är det inte speciellt svårt att komma på själva övningarna. Det är oftast här huvudsakliga fokuset hamnar. Däremot är det många som glömmer att uppvärmning före passet och nedvarvning efter är nödvändiga delar av en träningsrutin. Glömmer du bort dessa delar är risken för skador stor. Dessutom får du inte lika god effekt av din träning oavsett om dina pass är effektiva eller inte. En foam roller kan göra jobbet lättare för dig. Användning av detta redskap kan nämligen bli en naturlig uppvärmning och kan även användas som nedvarvning efter passet. Det gör att du har ett enkelt sätt att både få fart på kroppens muskler och blodcirkulation, och att sedan få musklerna att slappna av efter passet.

 

Toppval Foam Roller´s 2020

Vi har valt dessa Foam Roller´s som våra Toppval.
Dessa rullar stretchar och massera dina stela muskler. De hjälper dig att förbättra rörligheten, lindra muskelvärk samt hjälper dig med återuppbyggnad av muskulaturen.


 

Att välja produkt

Vid första anblicken kan de flesta foam rollers se ganska lika ut. Om du tittar närmare på dem kommer du dock se att det finns en hel del skillnader. Det är viktigt att du gör den iakttagelsen, eftersom skillnaderna kan ha stor betydelse för funktionen.

Olika typer av Foam rollers

Slät eller räfflad yta

Den släta varianten är särskilt bra för nya användare som inte har vant sig vid den här typen av massage. Till skillnad från en roller med triggers ger den här typen av foam roller ett jämnt tryck och en jämn belastning. Det kan vara ett bra sätt att vänja dig vid användning av rollers. Om du är ute efter intensiv massage eller vill ge dig på specifika punkter på kroppen kan en roller med triggers vara bättre. Det hela beror alltså på vad du har tänkt använda ditt redskap till i första hand. Det kan till och med vara så att du bör ha en av varje, det vill säga både en med slät yta och en med triggers.

Hård eller mjuk roller

Nästa beslut att ta är om du vill ha en mjuk eller hård roller. Även här beror det på vilket huvudsakligt användningsområde du har tänkt dig. En mjuk variant kan kännas behagligare om du har väldigt spända muskler. Samma sak gäller om du inte tidigare har använt en foam roller. Att börja direkt med en hård modell kan lätt upplevas som lite väl intensivt. Om du vill träna core är en hård roller att föredra. Fördelen med hårda modeller är dessutom att de vanligtvis håller formen längre än en mjuk variant. Om du vill använda din foam roller till yoga eller stretching kan en mjuk foam roller däremot vara att föredra. Det finns med andra ord inte ett enkelt svar som kan ge dig besked om vilken typ som är bäst. Båda varianterna är bra, det gäller bara att välja den rätta för just dig och det tilltänkta användningssättet.

Kort eller lång modell

Det är inte bara ytan och hårdheten som skiljer de olika produkterna åt. Du behöver även komma fram till om du ska ha en kort eller lång modell. Det finns naturligtvis fördelar med båda varianterna. Vad du bör välja beror egentligen inte på vilken typ som är bäst, utan även här på vad du har tänkt använda din foam roller till. Den långa modellen är utmärkt om du vill träna balansövningar. Den varianten fungerar också allra bäst om du vill kunna träna yoga eller pilates med din foam roller. Den korta varianten kan vara smidigare att förflytta om du vill kunna ta den med dig mellan hemmet och gymmet. Den kan även vara enklare att använda om du vill ge dig på specifika punkter i kroppen och vet exakt vilka delar du vill komma åt. Inte heller här finns det något som är generellt bättre eller sämre än något annat. Det handlar helt om vad du är ute efter att använda den till.

Material

Foam rollers kan vara tillverkade av olika material. Det här kan dels ha betydelse för hårdheten, men det kan även påverka hur lätt eller svårt det är att rengöra redskapet. Rullar av EVA och Polyeten är generellt lätta att torka av och få rena. En annan fördel med materialet är att smuts inte fastnar speciellt lätt. Hemma kanske du har det hyfsat rent på golvet, men i ett välbesökt gym kan det ofta vara ganska smutsigt även om det städas regelbundet. Då är det naturligtvis en fördel med redskap som är lätta att rengöra. Naturligtvis påverkar även mönstret på produkten hur lätt eller svår den är att rengöra. En slät rulle är ofta betydligt enklare att rengöra än en mönstrad. En roller av EVA och PVC kan vara väldigt svår att rengöra, i synnerhet om ytan är räfflad. Polypropylen är generellt ett material som är ganska lätt att rengöra.
 

Frågor och svar kring Foam Roller

✅ Hur länge bör jag använda foam rollern vid varje tillfälle?

Det handlar inte om några långa användningstillfällen. Kör mellan en halv minut och en minut per enskild muskel som du vill mjuka upp. Upprepa två-tre gånger. Det här är med andra ord inte speciellt tidskrävande och något du lätt bör kunna få in i ditt träningsschema.


✅ Är den här typen av redskap bäst att använda före eller efter träningspasset?

Det bästa är om du använder detta redskap både före och efter träning. På så sätt mjukar du upp din kropp och värmer upp musklerna före passet. Du stretchar också musklerna och låter dem slappna av efter passet. På så sätt minskar du risken för skador på bästa sätt.


✅ Hur mycket kostar en foam roller?

Det här är inget dyrt träningsredskap. De billigaste modellerna kostar runt 200 kronor, medan de mer påkostade varianterna kostar mellan 500 och 700 kronor. Du kan med andra ord utrusta ditt hemmagym med flera foam rollers för olika situationer och ändamål, utan att behöva tömma ditt bankkonto.




Källor:



Snabbmeny:
Toppval Foam Roller Vanliga frågor



Vi vill gärna tipsa dig om fler av våra köpguider inom Träning: