Ryggtränare

Bäst ryggtranare
Snabbmeny:
Toppval Ryggtränare Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Ryggen består av flera muskler som är viktiga för oss, både i det vardagliga livet och vid olika former av träning och idrottsutövande. En stark rygg påverkar både din hållning och styrkan i din kropp. För att få en stark rygg kan du ta hjälp av olika typer av ryggtränare. Visst finns det övningar som stärker ryggen, men det är både enklare och mer effektivt att ta hjälp av ryggtränare eller ryggmaskiner. Då kan du träna hela ryggen och få ett bättre resultat.

Olika ryggtränare för olika delar av ryggen

Det är, som sagt, viktigt att träna alla delar av ryggen för att få en stark rygg. Och det finns flera olika redskap att använda. För att få en allsidig och varierad träning är det naturligtvis bra att variera träningen och använda sig av olika ryggtränare för olika delar av ryggen. Men, det kan förstås också hända att du behöver träna specifika muskelgrupper eller delar av ryggen, och då väljer du en ryggtränare som är lämplig för just denna träning. En roddmaskin, till exempel, är bra att använda för att aktivera de lägre musklerna, men den är också bra för hela överkroppen.

Om du har problem med höfter, knän eller rygg kan en så kallad ryggsträckare vara ett bra val. Med denna typ av ryggtränare kan du förebygga skador på ryggraden. Ryggsträckaren är också ett bra redskap för att sträcka ut ryggen och slappna av. Men, oftast är det nog olika former av träningsbänkar vi tänker på som ryggtränare. Med många av dem får du också bra träning för mag-/ bålmusklerna i sin helhet.

Olika ryggtränare för olika delar av ryggen

Smidiga ryggtränare för hemmabruk

Om du går på ett gym har du tillgång till en massa olika maskiner, både ryggtränare och andra. Men, ibland vill man ju kunna träna hemma också. Och även om du inte har ett stort utrymme att avvara, kan du skaffa ryggtränare hemma. Det finns många varianter som inte är särskilt stora och skrymmande. Vissa modeller är också hopfällbara, vilket gör att du enkelt kan ställa undan den när den inte används, och därför kan du ha den i stort sett var som helst i hemmet när du vill träna. Om du har ont om plats, men vill ha möjlighet till bra och varierande ryggträning hemma, kan det bara bra att välja en träningsbänk som kan användas för flera olika övningar.

 

Varför ska du använda ryggtränare

Att träna ryggen är inte bara viktigt om du vill ha en stark kropp, eller om du är idrottsutövare. Med en väl tränad rygg både motverkar och förebygger du smärtor och andra ryggproblem, som kan ställa till det i vardagen. Och med en bra ryggtränare kan du utföra övningarna på ett korrekt sätt, så att du verkligen får den effekt du vill ha.

Varför ska du använda ryggtränare

Många av oss har ett stillasittande jobb, och den sittställning vi vanligtvis har motverkar faktiskt uppbyggnaden av muskulatur. Så, när du tränar ryggen motverkar du nedbrytningen av muskulatur, samtidigt som du också stärker och bygger upp ryggens muskler. Det kan, med andra ord, vara lönsamt på många sätt att skaffa en ryggtränare.

Hitta din nya ryggtränare

Den gemensamma nämnaren för alla ryggtränare av bänktyp är att de hjälper till att låsa någon kroppsdel, vilket gör det lättare att utföra övningarna på ett stabilt sätt. Det finns flera olika bänkmodeller för ryggträning, och det är förstås viktigt att du funderar på vad du ska använda den till innan du väljer ryggtränare. Den plana träningsbänken är helt plan och den enklaste varianten av ryggträningsbänk. Eftersom den är statiskt uppbyggd är den väldigt stabil. En sådan bänk kan användas till många olika ryggträningsövningar, allt från hantelrodd till mer avancerade dragonflags. Det vanligaste är kanske att en plan träningsbänk används för styrketräning med skivstång. Med en ställbar träningsbänk kan du justera ryggstödet och/ eller sittdynan och på så sätt optimera din träning. Med denna bänk får du mycket stora möjligheter att variera din träning, så att du kan stärka alla ryggens muskler.

optimera din ryggträning

Ovanstående bänkar är avsedda för både magträning och ryggträning, men du kan också välja ryggträningsbänk som huvudsakligen är avsedd för träning av just ryggens muskler. Dessa finns också i olika utföranden, men har en gemensam nämnare i att de har någon form av kudde där du placerar din höft. Några har också möjlighet att låsa fast fötterna, precis som magträningsbänkar har. Överkroppen kommer på denna typ av ryggtränare att ligga utanför själva bänken. Det finns ryggtränare som är plana och sådana som är lutade uppåt. Den plana varianten ger tuffare ryggträning, och du väljer förstås den variant av ryggtränare som passar dina behov och förutsättningar bäst.

Fördelen med egen ryggtränare

Eftersom det finns bra ryggtränare på alla gym, och dessutom i ett stort och brett utbud, finns det kanske en och annan som undrar varför man ska skaffa en egen. Men, det finns naturligtvis många anledningar att satsa på en ryggtränare i hemmet. För det första kan du träna precis när det passar dig, och om du får några minuter över kan du enkelt lägga dem på lite extra ryggträning. Man brukar ju säga att den bästa träningen är den som blir av, och med rätt verktyg hemma finns det inga undanflykter att komma med. Förutom att du kan träna när som helst, och var som helst, så kan du också anpassa träningen efter dina egna behov på ett annat sätt.

Om du tränar mest för att undvika, eller bli av med, ryggvärk eller smärta, är det extra viktigt att du kan lägga in ett träningspass just när du känner att det behövs. Kanske orkar du bara ett kort pass, och då känns det säkert motigt att ta sig till gymmet för att göra några få övningar. Med en ryggtränare hemma kan du alltid stärka dina ryggmuskler lite grann även om du inte orkar med ett tungt träningspass. Tänk på att du också kan stärka ryggen i vardagen genom att sitta rätt och lyfta rätt. Enkla övningar kan också ge dig en starkare och friskare rygg, och är ett bra komplement till en bra ryggtränare.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Ryggtränare

✅ Vem behöver en ryggtränare?

Den som vill kunna köra ett rejält ryggpass utan att behöva gå till gymmet. Det kan vara så att du har ett jobb där du ofta sitter ned framför ett skrivbord. Då är det viktigt att ryggen tränas ordentligt för att undvika dålig hållning och en rygg som börjar protestera och värka. Det kan också vara så att du redan har ett hemmagym som låter dig köra ett ordentligt styrkepass men där du känner att det saknas ett bra redskap för träning av just ryggen. Då kan ryggtränaren bli exakt det redskap du behöver. Ryggtränaren passar både nybörjare och den som tränat flera gånger i veckan i många år.


✅ Vad bör man tänka på vid köp av ryggtränare?

Du bör se till att den variant du väljer är riktigt solid och tål ett ordentligt pass. Det kan variera en hel del när det kommer till konstruktion, så du behöver säkerställa att den är tillverkad av ett hållbart material, exempelvis stål. Du bör också kontrollera maxbelastningen så att du inte blir begränsad av denna. Kom ihåg att när en maxbelastning anges så räknar man in all vikt, det vill säga även eventuella vikter. Om du vill kunna träna med vikter kan du med andra ord inte välja en ryggtränare vars maxbelastning är ungefär likvärdig med din vikt. Utöver detta bör du även se till att det går att justera både fotstöd och sittdyna. Det är bara om det är möjligt som du kan säkerställa att du kan ha en bekväm position när du tränar.


✅ Hur mycket väger den här typen av träningsredskap?

Vikten kan variera en del från det ena redskapet till det andra. Det går att hitta lätta modeller som inte väger mer än 8 kg, men det finns även varianter som väger runt 25 kg. Det finns naturligtvis för- och nackdelar med båda. En nätt modell kan vara bra för den trångbodde som har svårt att få plats med maskiner och träningsredskap i hemmet. Å andra sidan är konstruktionen på så lätta modeller sällan särskilt robust. Den som vill ha en riktigt solid modell bör med andra ord välja en av de tyngre varianterna.


✅ Hur hög belastning tål en ryggtränare?

Det är väldigt olika. Vissa tål en belastning upp till 100 kg, medan mer robusta modeller kan tåla upp till 150 kg. Detta är en av de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till vid ett inköp.


✅ Vilka fördelar finns med träning på en ryggtränare?

Det är ett effektivt redskap i kampen för att förebygga värk i ländryggen som lätt kan uppstå till följd av stillasittande. Dessutom hjälper den till att öka blodcirkulationen vilket i sig ger flera hälsomässiga fördelar. Den gör det också lättare att genomföra ett varierat ryggträningsprogram med olika övningar för att träna ryggens alla muskelgrupper.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Ryggtränare Vanliga frågor