Stakmaskin

Är du en skidåkare som vill kunna träna vissa pass i hemmet eller som vill förbättra din uthållighet under sommaren? Eller är du en glad motionär som vill försöka komma i form inför Vasaloppet som du har anmält dig till för att komma igång med din träning? Då kan en stakmaskin vara maskinen för dig. Att träna stakning under sommarhalvåret är inte så lätt. Även under vintern kan snöbrist ibland ställa till problem. Då är den här typen av träningsmaskin till mycket stor hjälp.

Bäst stakmaskin
Snabbmeny: Toppval Stakmaskiner Träning med en stakmaskin Vanliga frågor


Stakmaskinens fördelar

Det är inte svårt att hitta fördelar med stakmaskinen. Sådana finns det nämligen gott om. Den kanske allra mest uppenbara fördelen är att den här typen av maskin ger dig möjlighet att träna skidåkning när som helst på året. Vädret och snömängden spelar ingen roll. Detta gör att du kan träna skidåkning året runt, även om du bor i södra Sverige där snö och kyla är en bristvara. Det gör också att du kan hålla igång träningen även under de varmaste månaderna. Du behöver heller inte ta hänsyn till dagsljus, sol och sådana saker. Med en stakmaskin i hemmet går det precis lika bra att träna mitt i natten som mitt på ljusa dagen. Det är helt upp till dig.

Stakmaskinens fördelar

Träna under vilka former du vill

Även den mest ihärdiga och träningsinriktade kan ibland uppleva att det tar emot när det är dags att gå ut och träna. Då kan det vara en fördel att istället träna med hjälp av denna maskin inomhus. Du kan då själv välja att träna samtidigt som du lyssnar på musik, träna framför tv:n eller kanske medan din sambo står och lagar mat. Möjligheterna är många och just möjligheten till flexibilitet och omväxling är något som många uppskattar. Du kan också bege dig till gymmet och där träna tillsammans med dina vänner, sida vid sida i olika stakmaskiner. Du väljer dessutom själv om du vill ta ett kortare pass på en halvtimme, ett längre pass på 1,5 timme eller om du kanske vill köra ett mixpass där du varvar stakning med exempelvis rodd, cykling eller löpning.

Intervallpass med tävling

En fördel som ofta glöms bort men som är nog så viktig är att det är lättare att utmana dig själv när du stakar i en stakmaskin jämfört med när du beger dig ut i skidspåret. Du kan köra hårda intervallpass och samtidigt tävla med dig själv. Jämför med resultaten från förra veckan, förra månaden eller samma tid förra året. Här har du inga vindförhållanden att skylla på och du kan inte heller klaga på att banan är tuffare än förra gången. Här tävlar du mot dig själv under helt rättvisa förhållanden och du har alltid goda förutsättningar att göra ditt bästa. Det blir lätt att mäta framsteg och du har alltid mätvärden att använda.

Inga störningsmoment

Vi har redan diskuterat att du slipper motvind, snöbrist och dåliga väderförhållanden när du tränar i en stakmaskin. Något annat du slipper, vilket också är till fördel, är andra yttre förhållanden och störande moment. Här behöver du inte vara rädd att möta vilda djur. Du behöver heller inte sakta ned på grund av att du kommer till en korsning eller möts av ett stoppljus. Du kan helt enkelt hålla ditt eget tempo och köra på utan yttre störningsmoment.

 

Toppval Stakmaskiner 2019

Vi har valt dessa Stakmaskiner som våra Toppval.
Med dessa maskiner tränar du styrka och uthållighet i såväl ben, armar och core. De kan användas för både stakning och klassisk växelarmsteknik. Oavsett om du är en elitlängdåkare eller en entusiast som vill komma i form inför skidsäsongen, så kommer dessa stakmaskiner hjälpa dig att nå ditt mål.


 

Bra träning med en stakmaskin

En stakmaskin används förstås av skidåkare som vill förbättra sin teknik, sin uthållighet och sina tider inom längdskidåkning. Det är dock långt ifrån enbart längdskidåkare som kan ha nytta och glädje av den här typen av träning. Vilken person som helst som vill kunna få omväxlande träning kan med fördel träna ett pass i stakmaskin då och då. Naturligtvis ska inte hela träningsprogrammet förläggas i den här typen av maskin, men det kan utgöra en del av träningen.

Med en stakmaskin får du förstklassig konditionsträning. Det spelar ingen roll om du tävlar i längdskidåkning eller om du hör till kategorin som aldrig ger dig ut på ett par skidor. Konditionen kan förbättras med hjälp av den här sortens träning oavsett. Du förbättrar också armstyrkan rejält med den här typen av träning. Flera av de stakmaskiner som finns på marknaden idag erbjuder dessutom så pass skonsam men effektiv träning att de här maskinerna används för rehab av patienter som haft besvär eller opererats i rygg eller knän. Stakmaskinen hjälper dig också att bygga upp styrkan och den kanske främsta fördelen i det sammanhanget är att det går att justera motståndet. Den som vill köra ett lätt träningspass kan göra det, men den som vill köra på max kan också göra det.

Att välja rätt stakmaskin

Att välja rätt stakmaskin

Precis som med alla träningsmaskiner är det förstås viktigt att välja rätt. Det finns en mängd olika stakmaskiner som du kan köpa. Alla är dock inte värda priset. Det finns också några olika faktorer och aspekter som kan påverka ditt val

Väggmontering eller golvstående maskin

Det första du behöver komma fram till är om du vill ha en stakmaskin som monteras på väggen eller en modell som står på golvet. Det finns fördelar med båda varianterna och det är därför svårt att säga om den ena varianten är bättre än den andra. Här beror det till viss del på dina bostadsförhållanden. För det första gäller det förstås att du får montera en på väggen. Om du bor i en bostad som du hyr kanske det inte är aktuellt att montera en stakmaskin i väggen. Då kanske en modell som står på golvet är ett bättre val. Det kan också vara så att materialet i väggen kanske gör att det inte lämpar sig med någon väggmontering. Det kan till exempel vara fallet om du har väggar av tunn gips som ger vika för minsta tryck och belastning.

Fördelen med en golvstående maskin, förutom att du slipper borra och skruva i väggar, är att de flesta av dessa modeller är utrustade med hjul. Det gör att du snabbt och enkelt kan flytta på maskinen om det skulle behövas. För den som är trångbodd kan det vara trevligt. Om du hör till dem som gillar att stå framför tv:n och träna kan det också vara bra. Resten av familjen kanske inte vill ha en stakmaskin i vardagsrummet hela veckan.

Utrymmet spelar roll

Nästa aspekt som du behöver titta på är hur stor plats maskinen tar. Såvida du inte bor i ett slott eller en herrgård, vilket ju väldigt liten del av befolkningen gör, har du förmodligen någon form av platsbegränsning. Det är därför viktigt att titta på hur stora de olika modellerna är, om de går att fälla ihop samt om de går att flytta relativt enkelt. För den som bor i ett litet hus eller i en lägenhet kan det här vara en av de viktigaste frågorna. Att välja en modell som tar relativt liten plats kan då vara en självklarhet. Det kan skilja en hel del från stakmaskin till stakmaskin. Vissa tar upp väldigt mycket yta, medan andra är betydligt nättare.

Kostnaden en viktig del

Det går inte att komma ifrån att kostnaden betyder en hel del. En stakmaskin är inte en av de billigaste träningsmaskinerna som finns. Jämfört med många andra typer av träningsmaskiner är dessa betydligt dyrare. Att de är värda varje krona kan många skriva under på, men du behöver fortfarande ta hänsyn till din budget. Det finns några vägghängda stakningsmaskiner som kostar mellan 4 500 och 5 500 kronor. Det får betraktas som relativt billiga alternativ. De kostar fortfarande mer än många motionscyklar, löpband och roddmaskiner, men mindre än den generella stakmaskinen. Trots att de är så pass billiga behöver det inte betyda att kvaliteten är låg. Faktum är att flera av dessa billigare maskiner gott och väl uppfyller det behov som en vanlig motionär ställer på träningsmaskiner. För den som ska använda maskinen för träning inför tävling kan dock en av de mer avancerade maskinerna vara ett bättre val.

Många av de mer avancerade stakmaskinerna kostar från cirka 10 000 kronor och uppåt. Det är förstås mycket pengar, men de ger också mycket effektiv träning. Många av de dyrare maskinerna erbjuder fler motståndslägen, något som verkligen innebär en stor fördel.

Viktiga funktioner

Att det finns en display på maskinen som visar distans, tid och andra siffror är oerhört viktigt. Detta är en grundläggande funktion för de allra flesta. När du ska köpa en stakmaskin är det därför viktigt att du ser till att maskinen är utrustad med en display och att den visar de siffror du vill kunna se. Det är en förutsättning för att du ska kunna mäta dina framsteg och tävla mot dig själv på ett bra och rättvisande sätt.

Att det finns ett antal nivåer på motstånd är också en mycket viktig funktion. På vissa maskiner finns det 5 nivåer. Det kan räcka bra för den som enbart vill träna för nöjes skull och som är nybörjare eller strax över. För den som tränar för att tävla är det däremot en fördel med fler nivåer. Det finns maskiner som är utrustade med 8-10 nivåer, vilket är bra.
 

Frågor och svar kring Stakmaskiner

✅ Hur lång tid bör jag träna på stakmaskinen vid varje tillfälle?

En av fördelarna med att ha en stakmaskin hemma är att du kan passa på att träna när du har en liten stund över. Att träna en liten stund är bättre än att inte träna alls. Vi rekommenderar dock att du försöker köra intervallpass på minst 30 minuter. Cirka en halvtimme är en vanlig längd på ett träningspass på den här typen av träningsmaskin. Naturligtvis går det också alldeles utmärkt att köra längre pass på 1-2 timmar. Du behöver inte göra det varje gång, men att ta ett långt pass någon gång ibland kan vara bra.


✅ Vilka är fördelarna med träning i stakmaskin jämfört med att träna på rullskidor?

Det bästa är att använda möjligheten till kombination. Kör ett pass på rullskidor vid något tillfälle varje vecka och kör ett pass i stakmaskinen någon annan dag i veckan. På så sätt får du en mer allsidig träning. Fördelen med maskinen är att det är lättare att verkligen ge max och köra slut på sig helt i denna, jämfört med på rullskidor. Det är även lättare att mäta framstegen eftersom du hela tiden har samma förutsättningar och tydligt kan se siffrorna du presterar.


✅ Går det att träna diagonalåkning med hjälp av en stakmaskin?

Ja, det finns stakmaskiner som möjliggör detta, men det fungerar inte med alla. Det vanligaste är att det enbart går att träna med dubbelstakning. Det finns dock ett fåtal träningsmaskiner som även ger möjlighet att träna diagonala tag. Om du är intresserad av denna typ av träning är det viktigt att du läser produktinformationen noga innan du väljer en maskin.




Källor:



Snabbmeny: Toppval Stakmaskiner Träning med en stakmaskin Vanliga frågor


Recension:

Stakmaskin
Betygsatt av: LetsBuyit.se ⚡
Betyg: 4.4/5


Lästips kring träningsutrustning

Vi vill gärna tipsa dig om fler av våra köpguider inom träningsutrustning: