Kettlebell

Bäst kettlebell
Snabbmeny:
Toppval Kettlebells Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Allt fler tycker att det är viktigt att träna och ta hand om sin kropp. Det syns inte minst på efterfrågan av träningsredskap. På ett gym kan man testa de flesta redskap, men många vill kunna träna hemma också, oavsett om det är som ett komplement till gymträningen eller om man väljer att träna helt på egen hand.

Ett träningsredskap som har blivit mycket populärt är kettlebells. Kettlebells, som ursprungligen kommer från Ryssland där de fungerade som motvikter inom jordbruket, kan användas i många olika former av träning. Detta redskap är en vikt av gjutjärn eller stål, som man använder för olika typer av svingande rörelser. Om du använder dem på rätt sätt får du en träning som skapar rejält med mjölksyra, till och med om du är en erfaren utövare.


Kettlebells är perfekta för träning hemma

Det är inte så många som har möjlighet att ha ett stort utbud av träningsredskap hemma, så redskap som ger mycket utan att ta stor plats är förstås det optimala alternativet. Kettlebells kan användas på så många olika sätt, och är till god hjälp i en varierad och allsidig träning. Man skulle nog, förenklat, kunna säga att alla rörelser som du kan göra utan kettlebells kan du också göra med den. Och när du inte tränar med den är den enkel att ställa undan. Dessutom är kettlebells en ganska billig investering, så du får mycket träningsredskap för en relativt liten penning.

Kettlebells är perfekta för träning hemma

Det finns många bra övningar med kettlebells som du kan göra hemma. Några exempel är Kettlebell Swing, Goblet Squat, Kettlebell Deadlift och High Pull. Men, detta är bara några exempel, och du kan göra många fler övningar med dessa träningsredskap.

Att tänka på när du ska välja kettlebells

Kettlebells finns i en mängd olika varianter. Det första du måste tänka på är att du alltid ska utgå från din rörlighet och styrka när du tränar. Detta innebär att du ska välja vikter som passar just dig. För att minimera risken för skador är det viktigt att hålla god hållning och position när du tränar. Om du har möjlighet att testa kettlebells innan köpet är det förstås lättare att hitta den perfekta produkten för just dig.

En annan viktig sak att ta hänsyn till är greppet. Det är förstås viktigt att greppet passar dig, så att du kan hålla på ett sätt som känns behagligt för dig. En kettlebell som har ett stort grepp kan vara svår att hantera eftersom den kräver större greppstyrka. Å andra sidan kan den förstås ge dig extra bonusträning.

 

Gott om valmöjligheter

Kettlebells finns i många olika utföranden, och i olika material. Kettlebells i plast är oftast fyllda med sand eller cement för att få den rätta tyngden. Denna typ av kettlebells brukar vara de billigaste. Ett bra alternativ om du inte vill lägga så mycket pengar på din utrustning. Men, tänk på att du inte bör släppa eller ställa ner dessa kettlebells ovarsamt, eftersom det då finns en risk att de spricker.

Gott om valmöjligheter

Vill du ha kettlebells som garanterat inte går sönder även om de hanteras ovarsamt kan du välja kettlebells i gjutjärn. Detta kan nog sägas vara den mest klassiska varianten. En klassisk kula i gjutjärn behöver du inte vara rädd om, men det kan vara bra att ändå vara lite försiktig när du släpper dem, så att du inte förstör golvet.

En annan typ av kettlebells är också oftast gjorda av gjutjärn, men de har ett överdrag av vinyl. Dessa har samma hållbarhet som kettlebells i gjutjärn, men tack vare vinylöverdraget är de mer skonsamma mot golvet / underlaget.

En speciell variant kallas competition kettlebell. Dessa har alltid samma dimension, både i själva kulan och handtaget, oavsett hur mycket de väger. Denna produkttyp är gjuten och urfräst för att få rätt vikt och balans. Att dimensionen alltid är den samma är ett måste för att de ska få benämnas competition kettlebells över huvud taget.

Om du köper din första kettlebell

Om du inte har använt denna typ av träningsredskap tidigare är det kanske inte så lätt att veta vilken man ska välja. Kettlebells kan användas till så mycket, så i första hand får du fundera över hur du vill använda dem, och vad det är du vill uppnå. Kettlebells kan, till exempel, användas både för att träna maxstyrka och muskelmassa, men de kan också användas om du vill träna uthållighet.

Om du köper din första kettlebell

Om du vill ha kettlebells för överkroppsträning, som exempelvis för rodd eller press, bör du välja en lättare variant än om du ska ha de för att träna underkroppen. För en komplett och varierad träning kan det därför vara bra att satsa på ett set av kettlebells, med olika vikter. Du behöver givetvis inte köpa alla på en gång, utan kan samla ihop till ett set över tid. En rekommendation är att du skaffar två kettlebells med olika vikt eftersom en del övningar kräver olika motstånd. Om du är nybörjare kan det vara bra att börja med en lite lättare kettlebell så att du lättare kan lära dig tekniken. Sedan kan du öka vikt allt eftersom.

Fördelar med kettlebells

Kettlebells är mycket bra komplement till annan träning, men de kan också vara inkörsporten för dig som inte har kommit igång med träningen ännu. Träning med kettlebells kan faktiskt räcka väldigt långt som enda träningsform. Att de här produkterna är enkla att ta med sig om du vill träna på andra ställen, och att det finns många roliga övningar, är naturligtvis en fördel.

Med rätt vikt kan träning med kettlebell ge både styrka och bättre syreupptagningsförmåga. Med klassiska kettlebell övningar tränar du snabbt upp styrka och explosivitet. Du ökar också förmågan att kombinera styrka med balans och koordination. Träning med kettlebells blir mindre statisk än träning med hantlar och skivstänger, eftersom tyngdpunkten hos kettlebells är skild från handtaget. Det finns många goda anledningar att satsa på en eller ett par kettlebells. Inte minst för att du får ett mångsidigt och användbart träningsredskap till ett lågt pris. Och du får träningsredskap som låter dig träna hur, var och när du vill.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Kettlebells

✅ Hur använder man en kettlebell?

Det går att använda en kettlebell på många olika sätt, vilket är en av de stora fördelarna med den här typen av träningsredskap. Det går till exempel att värma upp inför ett styrketräningspass med svingar, men det går också att köra roddliknande rörelser för att träna både rygg och biceps. Vill du istället träna triceps och bröst kan du köra bröstpress. Det finns naturligtvis även många andra alternativ på övningar.


✅ Är kettlebells bara bra för den som vill träna renodlad styrketräning?

Nej, ytterligare en stor fördel med kettlebells är att det förutom styrka även går att träna såväl balans och explosivitet som kondition. Det är med andra ord ett väldigt bra redskap att välja om du vill ha några få träningsredskap som kan hjälpa dig till en mångsidig träning.


✅ Finns det olika vikter på kettlebells?

Ja, det finns gott om valmöjligheter. De lättaste väger inte mer än 4 kg, medan de tyngsta väger hela 48 kg. De lättaste vikterna används främst av nybörjare som vill börja lugnt och försiktigt. De tyngsta vikterna kan däremot enbart hanteras av personer som hunnit bygga upp rejäl styrka. Lyckligtvis finns det även gott om vikter där emellan, så att alla kan hitta något som passar.


✅ Vem kan ha nytta av att träna med en kettlebell?

I stort sett alla som vill träna kan ha nytta av detta redskap. Det är ett bra redskap att använda för den som precis har satt igång med sin träning och vill förbättra såväl styrka som koordination, men det är även ett utmärkt verktyg för den som tränar och tävlar i olika typer av styrkelyft, inte minst som uppvärmning. Kettlebells är ett optimalt träningsredskap för den som vill föra in mer glädje och omväxling i sin träningsrutin.


✅ Vad bör man tänka på om man vill värma upp med hjälp av kettlebells?

Att man inte bör använda sina tyngsta vikter. När det rör sig om uppvärmning bör man välja de lättaste kettlebells man har, för att låta kroppen mjukas upp i lugn takt och för att kunna ta ut rörelserna ordentligt.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Kettlebells Vanliga frågor