Järntillskott

Bäst jarntillskott
Snabbmeny:
Toppval Järntillskott Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Att järndepåerna i kroppen inte töms eller hamnar på för låga nivåer är viktigt. Det är inte alls ovanligt att lida av järnbrist. Det är tvärtom vanligare än vad många tror. Det innebär också att det finns ett stort behov av, och en stor efterfrågan på bra järntillskott. Sådana finns det numera ett flertal av, vilket betyder att du kan hitta god hjälp om du behöver hjälpa kroppen på traven att fylla på järndepåerna.

Varför behövs järntillskott?

Att lida av järnbrist kanske inte låter så dramatiskt, men faktum är att det kan få allvarliga konsekvenser. Järn behövs nämligen för att kroppen ska kunna producera hemoglobin, och det är även vitalt för huden och håret. Att ditt immunförsvar dessutom blir sämre, vilket gör att du lättare blir sjuk, är förstås ytterligare ett tungt vägande skäl till att du bör ta tag i detta innan det blir ett problem på riktigt. Det går att bidra till att fylla på järndepåerna genom att äta rätt, men ibland behövs även något mer. Då kan ett järntillskott vara det rätta hjälpmedlet.

Varför behövs järntillskott?

Vem kan behöva ta tillskott av järn?

Vem kan tänkas behöva ta järntillskott? Det vore förstås optimalt om det gick att berätta exakt vilka grupper som behöver detta, men det kan finnas högst individuella skäl till att järnbrist uppstår. Genom enkla blodprover kan du få besked om huruvida dina järnvärden är bra, eller om du behöver göra något för att förbättra dem. Det finns dock några grupper som kan befinna sig i en riskzon för att drabbas av låga järnvärden. Det handlar till exempel om gravida och kvinnor med kraftiga menstruationsblödningar.

Det är inte ovanligt att kvinnor under graviditeten rekommenderas att ta ett tillskott av järn dagligen, på grund av att nivåerna sjunkit under graviditetens första månader. Naturligtvis är det önskvärt att bygga upp depåerna inför stundande förlossning, och därför är det ofta bra att börja med tillskott redan i ett tidigt skede. De som tränar hårt kan också behöva ett tillskott av järn, liksom de som enbart äter vegetarisk kost. Alla inom dessa grupper har naturligtvis inte järnbrist, och behöver följaktligen inte ta något tillskott, men många hamnar någon gång i den situationen.

 

Att hitta ett bra tillskott

Om du har fått besked om att ditt järnvärde är lågt vid ett läkarbesök är det mycket troligt att du även kommer att få tips om vilket tillskott som skulle kunna vara mest lämpligt för dig. Detsamma gäller om du har fått rådet av din barnmorska att börja ta järntabletter. Ibland kan det dock vara så att den produkt du blir rekommenderad av någon anledning inte passar dig när det kommer till kritan. Då kan du behöva hitta en annan likvärdig vara. Du kan naturligtvis vända dig till din läkare, sjuksköterska eller barnmorska för att få fler tips men du kan även diskutera med apotekspersonalen, eller granska tillskotten på egen hand och välja ett väl ansett alternativ. Men vad är det då du bör ta hänsyn till när du jämför produkter? Finns det något specifikt som det kan vara bra att titta extra noga på?

Att hitta ett bra tillskott

Vilken form?

Att välja järntillskott är tyvärr inte lika enkelt som att välja exempelvis tillskott av C-vitamin. När det gäller järn finns det en hel del aspekter som verkligen är vitala. Formen är till exempel väldigt betydelsefull för kroppens förmåga att ta upp järnet. Du kommer att se tillskott som använder järnfumarat och tillskott där man valt järnoxid. Av dessa bör du definitivt välja järnfumarat, eftersom kroppen klarar att ta upp denna form mycket bättre. Järnoxid är betydligt svårare för kroppen att hantera, vilket innebär att du kommer att få betydligt sämre effekt av ett sådant alternativ. Börja därför alltid med att ta en titt på vilken form man valt att använda i de tillskott du tittar närmare på.

Undvik allt för höga halter

När du tittar på andra produkter, exempelvis proteintillskott, vill du ofta ha en produkt med en så hög halt av huvudämnet som möjligt. Så är inte fallet när du ska köpa ett järntillskott. Allt för höga doser av järn kan faktiskt rentav vara skadligt för dina organ. Du bör därför undvika de produkter som har en mycket hög järnhalt per kapsel. 20 mg per kapsel är en vanligt förekommande halt, som är bra. Vissa produkter har 25 mg/kapsel vilket också går bra. Högre halter behöver du egentligen inte, så låt dig inte lockas av en produkt på grund av att den erbjuder en högre järnhalt än sina konkurrenter. Det kan snarare vara negativt.

Kloka råd gällande järnbrist

Ingår något mer?

Det är naturligtvis intressant att titta på om det ingår fler viktiga ämnen i produkterna, eller om den enbart fokuserar på järn. Vissa tillskott är renodlade järntillskott, medan andra kombinerar med exempelvis folsyra. Detta kan vara intressant att titta på. Kanske har du fler brister som du vill försöka råda bot på samtidigt. Då kanske ett av de tillskott som kombinerar exempelvis järn, folsyra och C-vitamin kan vara ett intressant alternativ för dig. Om det enbart är järnnivåerna du behöver åtgärda klarar du dig dock gott på ett vanligt järntillskott.

Kloka råd gällande järnbrist

Om du lider av järnbrist kan det som tidigare nämnts vara en god idé att börja ta ett järntillskott dagligen, så att du snabbare kan få bukt med problemet. Det kan dock även vara klokt att se över din kost, och fundera över om du kan tillsätta något, eller äta lite annorlunda för att få i dig järn även där. Det finns en hel del livsmedel som ger dig goda tillskott av järn. Om du vill försöka höja järnnivån i kroppen med hjälp av en kostförändring, kan du tänkas vara intresserad av att börja äta mer av följande:

  • Blodpudding
  • Linser
  • Nötter
  • Fullkornsprodukter
  • Kött
  • Fisk
  • Bönor
Det finns naturligtvis även andra livsmedel som innehåller järn. Om du är intresserad av vad du kan äta för att ge kroppen vad den behöver finns det gott om information att hitta online. Innan du har hunnit lägga om kosten är det en bra idé att ta tillskott, så att bristen blir så kortvarig som möjligt.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Järntillskott

✅ Är det en god idé att äta järntillskott i förebyggande syfte?

Nej, eftersom järntillskott kan komma med en del biverkningar är det klokt att bara ta detta tillskott om det verkligen behövs. Kvinnor med rikliga menstruationsblödningar kan till exempel behöva tillskott av järn, liksom gravida. Det har också visat sig att vegetarianer och veganer oftare drabbas av järnbrist och kan behöva den här typen av tillskott. Även personer som lider av ulcerös kolit eller Crohns kan behöva järntillskott. Naturligtvis kan järnbrist även drabba andra än dessa grupper, men det viktiga är att det bör finnas en anledning innan man börjar ta järntillskott.


✅ Finns det några negativa effekter av att ta järntillskott?

Många upplever problem med magen i samband med att de tar järntillskott. Många drabbas av förstoppning men det finns också de som drabbas av motsatt problem, det vill säga diarré. Det förekommer även att man drabbas av illamående. Vilka biverkningar som kan uppstå beror dock på vilket tillskott man väljer att ta. Vissa kan irritera tarmen medan andra inte gör det. När och hur man tar tillskottet kan också påverka reaktionen.


✅ Finns det något man bör undvika att ta i kombination med järntillskott?

Det beror på vilket tillskott man tar. Vissa tillskott kan tas både med och utan mat, och de hämmas inte av några specifika livsmedel. Vid intag av vissa tillskott rekommenderas att man inte tar dem tillsammans med kaffe, te, mjölk eller vin. Det finns även tillskott som inte bör tas i samband med intag av antibiotika eller Levaxin. Det är viktigt att läsa bipacksedeln innan intag sker, för att ta reda på om det är något som bör undvikas.


✅ I vilken form kommer järntillskott?

Det finns flera olika varianter. Vissa kommer i tablettform medan andra kommer i flytande form. Vissa av tabletterna faller sönder i munnen, medan andra ska sväljas hela med vatten eller annan vätska.


✅ Bör man alltid ta järntabletter med vatten, eller finns det annan vätska som fungerar lika bra?

Vatten fungerar, men det brukar ibland även rekommenderas att ta tabletten med apelsinjuice. Anledningen till denna rekommendation är att apelsinjuice innehåller vitamin C vilket främjar upptaget av järn.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Järntillskott Vanliga frågor