Kreatin

Bäst kreatin
Snabbmeny:
Toppval Kreatin Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Tränar du hårt och är på jakt efter någon typ av tillskott som kan hjälpa dig förbättra din prestationsförmåga? Då är kreatin förmodligen precis det du är ute efter. Det har gjorts en hel del vetenskapliga studier som har visat förmågan hos detta tillskott, och det bästa med kreatin är att det faktiskt är ett ämne som kroppen själv producerar. Det är med andra ord inga onaturliga ämnen du stoppar i dig när du tar kreatin. Det handlar bara om att se till att du får i dig tillräckliga mängder, eftersom det inte alltid räcker med det du får i dig genom kosten, för att uppnå optimala resultat.

Vilka effekter får du av kreatin?

Vad gör då kreatin för nytta? Detta vill du naturligtvis veta mer om innan du börjar ta ett tillskott. Faktum är att du kan komma att uppleva en hel del positiva effekter. Det förstärker muskelcellerna och muskelvolymen ökar. Kort sammanfattat betyder det alltså att du kommer kunna få större muskler på kortare tid. Proteinsyntesen stimuleras också av ämnet, vilket också bidrar till muskelmassans uppbyggnad. För den som styrketränar och vill bygga muskler är kreatintillskott med andra ord en fördelaktig hjälp på traven.

Mer energi

Det är inte bara ökad muskelvolym och en snabbare uppbyggd muskelmassa som kommer av att ta kreatin. Du kommer även få mer energi, eftersom energidepåerna byggs upp. Vad kommer då detta att medföra? Det hjälper dig när du ska träna, eftersom det gör att du orkar köra längre och mer intensiva träningspass. Det gör också att du inte behöver fullt lika mycket vila mellan passen för att orka prestera igen.

Vilka effekter får du av kreatin?

Ökad uthållighet

Alla som har tränat vet hur besvärligt det kan bli när mjölksyran visar sig. Kreatinet gör att det tar längre tid innan du drabbas av mjölksyra, vilket i sin tur gör att du orkar träna hårt under längre period innan du behöver avbryta. Man skulle alltså kunna beskriva det som att du får ökad uthållighet.

 

Att hitta rätt produkt

Väldigt många som styrketränar bestämmer sig vid något tillfälle för att testa kreatintillskott, kort och gott för att kunna optimera sina resultat. Eftersom kreatin är något som går att få genom kost, och finns naturligt i kroppen, känner sig de flesta bekväma med att ta den här typen av tillskott. Precis som när du letar efter andra typer av kosttillskott kommer du märka att det finns en hel del olika alternativ. Med tanke på detta ska vi nu ta en titt på vad du bör tänka på för att hitta rätt bland alla produkter.

Många som styrketränar bestämmer sig vid något tillfälle för att testa kreatintillskott

Ta en titt på priset

I vanliga fall brukar vi inte lista priset som en faktor som man bör titta på först och främst. När det gäller kreatin är det dock lite annorlunda. I dessa tillskott ingår vanligtvis bara kreatin, inget annat. Det gör att det inte skiljer lika mycket på dessa produkter, som det gör om du letar efter exempelvis B-vitamintillskott. Därför kan du kosta på dig att jämföra prislappar när det gäller kreatin.

Titta inte bara på produktpriset, utan titta på pris per portion. Det kan nämligen vara så att doseringsrekommendationerna skiljer sig åt mellan olika produkter, och naturligtvis kan vissa förpackningar innehålla större mängder än andra. Därför blir det mest rättvisande att jämföra kostnad per portion. Här kommer du snabbt märka att det förekommer stora skillnader. Vissa har ett portionspris på under 1 krona. Andra har ett portionspris på över 8 kronor. Det är naturligtvis upp till dig att bedöma vad du är beredd att betala och vad som verkar rimligt.

Naturligtvis bör du också undersöka vad det är som gör att det skiljer så mycket. Innehåller det ena något annat, som det andra inte gör? Här ska det dock också påpekas att det egentligen bara är kreatin du behöver, vilket också nämnts tidigare. Det kan dock vara så att du vill passa på att kombinera kreatinintag med något annat du önskar tillföra. Då kan det naturligtvis vara rimligt att köpa ett dyrare tillskott som mixar kreatin med andra ämnen.

Kombinerade tillskott

Som vi har nämnt finns det gott om kreatintillskott som är rena kreatinprodukter, och om det bara är just kreatin du är ute efter, räcker det gott med en väldigt enkel produkt. Det innebär också att du kan komma undan billigt. Om du däremot vill försöka slå två flugor i en smäll, kan du naturligtvis undersöka vilka möjligheter som finns. Du kanske till exempel vill öka ditt intag av kreatin samtidigt som du även ser till att få i dig magnesium, som ju också är känt för att ha många positiva egenskaper.

Då kan det naturligtvis vara en god idé att leta efter en produkt som kombinerar dessa båda, i stället för att köpa två separata tillskott. Det finns också många som vill förse kroppen med större mängder viktiga aminosyror vid sidan av kreatin, och även då kan ett kombinationstillskott vara ett bra val. Du behöver med andra ord fundera över vad det är du vill uppnå och vad du behöver tillföra för att du ska kunna få ut så mycket som möjligt av din träning. Räcker det med kreatin, eller är det något mer du behöver förse din kropp med?

Att förse kroppen med större mängder viktiga aminosyror.

Smaken är betydelselös

När det gäller vissa typer av tillskott har smaken stor betydelse, men hur är det med kreatin? Svaret är att smaken inte bör vara viktig när det gäller detta. Det vanligaste är att smaken är helt neutral, och det är ingen nackdel. Tvärtom betyder det att du slipper onaturliga och onödiga tillsatser som inte gör någon annan nytta än att förändra smaken. Det betyder inte att det inte går att hitta smaksatta kreatintillskott, men det innebär att du egentligen inte behöver söka efter ett sådant.

Bra att veta om kreatin

Finns det något mer som är bra att känna till om kreatin? Det finns egentligen inte så mycket att säga eftersom detta är ett naturligt ämne, men det kan ändå vara bra att känna till att det ofta rekommenderas att tillskottet tas på morgonen. Det är inte ett måste, men det kan vara en fördel.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Kreatin

✅ Vad är kreatin för något?

Det är ett ämne, eller snarare en molekyl, som förekommer i en mängd livsmedel, däribland kött och fisk. Det finns även i tillskottsform, men är då framställt på konstgjord väg och kommer inte från animaliska källor.


✅ Vad har kreatin för effekt på kroppen?

Den har flera effekter som brukar uppskattas av de som tränar, vilket gör att många väljer att ta kreatintillskott. Den har en positiv effekt på prestationsförmågan och kan temporärt bidra till ökad uthållighet. Den bidrar även till att öka muskelmassan vid styrketräning, och till skillnad från uthålligheten är detta en mer bestående effekt. Även styrkan kan förbättras av kreatin. Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte är några enorma skillnader det handlar om, men de kan vara nog så betydelsefulla för den det gäller.


✅ Har kreatin någon betydelse för återhämtning i samband med träning?

Ja, man har kunnat påvisa en gynnsam effekt även för återhämtning. Det tycks gå snabbare att återhämta sig när man tar ett tillskott av kreatin. Detta gör att man kan få ut mer av sina träningspass eftersom man kan få in fler repetitioner exempelvis till följd av den snabbare återhämtningen. Även efter ett träningspass kan detta vara positivt.


✅ Kan kreatintillskott ge några biverkningar?

Det finns inte många biverkningar rapporterade av just kreatin, men ett par bieffekter som ändå kan uppstå är att man kan drabbas av besvär med magen samt att man kan gå upp i vikt. Det senare hänger ihop med att kreatinet binds med vatten i musklerna, men det rör sig vanligtvis inte om någon stor viktuppgång.


✅ Hur stor mängd kreatin rekommenderas för dagligt bruk?

Man ska undvika allt för höga doser eftersom detta kan ge magbesvär. Generellt brukar det sägas att cirka 5 g per dos är en bra mängd. Den som snabbare vill få effekt kan ta fler doser per dag under några veckor som en uppladdning, och därefter gå tillbaka till en underhållsdos på 5 g per dag. Man bör dock inte överskrida 20 g per dag under uppbyggnadsfasen. Man bör då inte ta 20 g vid ett tillfälle, utan sprida ut det på fyra tillfällen under dagen.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Kreatin Vanliga frågor