Proteinbar

Bäst Proteinbar
Snabbmeny:
Toppval Proteinbars Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Tränar du mycket och vill vara säker på att kroppen får den näring som behövs efter avklarat träningspass? Då kan det vara praktiskt att se till att alltid ha en proteinbar till hands. Du känner säkert redan till att det är viktigt att förse kroppen med protein när du tränat. Ibland är det fullt möjligt att tillaga och äta ett rejält, näringsrikt mellanmål, men det är långt ifrån alltid som det är praktiskt genomförbart. Ibland befinner du dig på väg någonstans och behöver få i dig något snabbt och enkelt som ändå är näringsrikt. Där kommer proteinbars in i bilden. Om du väljer rätt bars kan du få stor nytta av den här praktiska typen av mellanmål. Det är dock av största vikt att du har koll på att det förekommer stora skillnader mellan olika produkter i den här produktkategorin. Att välja med omsorg är därför väldigt viktigt.

Viktigt att tänka på

Om du vill hitta proteinbars som kan tillgodose det omedelbara näringsbehovet efter träning gäller det att verkligen välja ett näringsrikt alternativ. Det finns nämligen varianter där näringssammansättningen är långt ifrån tillfredsställande. Om du inte är van vid proteinbars kan det vara svårt att veta vad du bör titta efter när du ska välja produkter. Därför ska vi gå igenom några viktiga faktorer nu.

Mängden protein per bar

Mängden protein per bar

Något som det definitivt är värt att titta på är mängden protein per bar. Det kan naturligtvis vara svårt att veta vilken nivå som är bra för den som inte tidigare köpt bars, men det brukar sägas att en mängd på 20 gram protein per bar är en bra mängd att ha som riktlinje. Det kan också vara bra att säkerställa att sockermängden inte är för hög. Även om socker kan ge snabb energi ger det inte den typ av näring som de flesta är ute efter.

Smaken spelar roll

Smaken på proteinbaren är kanske inte det enskilt viktigaste men naturligtvis är det något som har betydelse. Det går rent krasst att konstatera att det inte finns många som kommer att tvinga i sig ett mellanmål som smakar illa. Om proteinbars ska bli det mellanmål du så väl behöver och vill ha bör du därför se till att välja smaker som du tycker om. Vilka smaker som finns att välja på varierar beroende på vilken sort du tittar närmare på. Att det går att hitta gott om bars som smakar choklad kommer nog inte som någon överraskning för någon. Däremot finns det många som inte känner till att det går att hitta produkter som smakar blåbärscheesecake eller hallon och lakrits. Detta är bara några av alla exempel som finns.

Undvik stora mängder kolhydrater och socker

Något som du snabbt kommer upptäcka om du börjar studera innehållet i de olika produkterna närmare är att vissa har valt att satsa på större mängder kolhydrater och socker i stället för protein. Även om det naturligtvis finns protein också, så är mängden förhållandevis liten till förmån för mindre hälsosamma beståndsdelar. Detta är något som många förstagångsköpare låter sig luras av. En stark rekommendation är dock att verkligen skärskåda innehållsförteckningen och näringssammansättningen. Välj klokt och välj nyttigt. Det kommer din kropp uppskatta.

 

När är det klokt att fylla på med en proteinbar?

När är det egentligen ett bra tillfälle att förse kroppen med en proteinbar? Fungerar den alltid som en bra ersättning för det traditionella mellanmålet, eller är det bara den som tränar flitigt som kan ha nytta av proteinbars? Bör man alltid ta en bar efter ett avklarat träningspass, eller är det bara vid vissa tillfällen? Det ska vi försöka reda ut nu.

När är det klokt att fylla på med en proteinbar?

Beror på måltiderna

Att kroppen då och då behöver fyllas på med näring är ingen hemlighet, och det gäller förstås i allra högsta grad den som tränar och är aktiv. Men frågan är om det alltid är klokt att äta proteinbars när passet på gymmet eller löprundan är slutförd? Nej, det behöver inte alltid vara en bra idé. Det beror helt på när du åt din senaste måltid och när du kommer att äta nästa måltid. Om du åt ett stadigt mål mat relativt nära i tid är det långt ifrån säkert att du behöver fylla på med en bar direkt.

Om du planerar att äta middag direkt du kommer hem, och bara har en restid hem på 30 minuter behöver du förmodligen inte heller fylla på med något mellanmål. Om det däremot har gått flera timmar sedan du åt senast, och inte heller kommer att äta något de närmaste timmarna, kan det definitivt vara klokt att låta proteinbars göra jobbet och förse din kropp med lite extra näring. Det gäller med andra ord att använda ditt sunda förnuft och bedöma när det är lämpligt att äta en proteinbar och när du förmodligen klarar dig bra utan. Det finns absolut inget som säger att du måste äta konstant hela tiden bara för att du är aktiv och motionerar. Däremot är det naturligtvis viktigt att säkerställa att du får i dig tillräckligt med näring på regelbunden basis.



Inte bara för de som tränar för att tävla

Det förekommer en del missuppfattningar om att det bara är de som tränar på riktigt hög nivå som bör äta proteinbars. Så är inte fallet. En motionär kan också ha stor nytta av att ta den här typen av bar när det inte finns tid eller möjlighet till ett vanligt mellanmål. Många gånger kan proteinbarer vara nyttigare än andra mellanmål, och en klar fördel är naturligtvis att det är lättare att bära med sig en eller ett par bars i väskan, jämfört med att packa med andra typer av mellanmål. Om du har svårt att få i dig tillräckligt med näring under dagens lopp spelar det ingen roll om du är en atlet på elitnivå eller en hobbymotionär. Då kan proteinbars ge dig det extra proteintillskott du så väl behöver. Många uppskattar att de är så enkla att ta med överallt, att de kan tas när som helst på dagen och att de passar så gott som alla.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Proteinbars

✅ Vad bör man tänka på när man ska välja proteinbar?

Det är viktigt att tänka på att alla proteinbarer inte är likvärdiga. Det finns stora skillnader. Det viktigaste att undersöka innan du väljer en produkt är näringsinnehållet. Du vill naturligtvis ha ett högt proteinvärde per bar och här kan det skilja en del mellan olika produkter. Sockerhalten är också betydligt lägre i vissa än i andra, så här är det klokt att välja med omsorg. En bra fördelning mellan fett, kolhydrater och fibrer är önskvärt. Naturligtvis bör du även kontrollera smaken, eftersom detta är avgörande för om det ska bli en plåga eller en trevlig upplevelse att äta baren. Det kan också vara klokt att välja en produkt utan sötningsmedel, och kanske vill du också välja något som är fritt från gluten och laktos. Det är naturligtvis en smaksak, men är något som det kan vara värt att titta närmare på.


✅ Vem bör äta proteinbars?

Det finns inget rätt eller fel till när det kommer vem som bör äta en proteinbar och vem som bör avstå. Generellt är det dock den som behöver fylla på med ett nyttigt mellanmål som går snabbt att få i sig som har stor nytta av den här sortens barer. De som tränar brukar ha stor nytta av den här sortens proteinrika mellanmål.


✅ Hur hög bör proteinhalten vara i en bar?

Eftersom den som köper proteinbarer generellt är ute efter ett proteinrikt mellanmål är det förstås viktigt att se till att proteinhalten verkligen är tillräckligt hög. Det finns barer där proteinhalten är så lågt som 14 % men det är verkligen inte tillräckligt. Leta efter produkter som ligger på minst 18-20 procent, där det senare är att föredra.


✅ Finns det några proteinbars för den som är vegan?

Ja absolut, det finns flera produkter som är bra alternativ för den som är vegan. De här produkterna är inte jättevanliga, och det vore en överdrift att påstå att det är lätt att hitta nyttiga och näringsrika snabba mellanmål för veganer, men det finns några få proteinbarer som alltså fungerar utmärkt.


✅ Behöver alla som tränar äta proteinbarer?

Nej, det är främst de som verkligen vill bygga på sig muskler och optimera muskeltillväxten som bör se till att få i sig så proteinrika mellanmål som möjligt i samband med träning, och då kan proteinbarer vara ett utmärkt alternativ. Naturligtvis kan även de som bara tränar då och då för sitt välmåendes skull också äta den här typen av mellanmål, men då är det snarare en fråga om att man tycker om det än att man måste äta det.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Proteinbars Vanliga frågor