Energibar

Bäst energibar
Snabbmeny:
Toppval Energibars Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Tränar du mycket och upplever att du behöver fylla på med välbehövlig energi efter ett utfört pass? Eller rör det sig kanske om att du sitter och lyssnar på långa föreläsningar när du studerar, och behöver få i dig någon typ av snabb energi som hjälper dig att bibehålla fokus och koncentration? Kanske har du testat energidryck, men kommit fram till att det inte är något för dig. Då vill du förmodligen hitta en mer tilltalande lösning. Varför inte testa energibars? Det kan ge samma fördelaktiga effekt som energidryck, men för de som inte tycker om energidryckernas smak, kan det här vara ett betydligt mer tilltalande alternativ.

Vad är energibars?

De allra flesta har hört talas om energidrycker och vet vad det är för något. Energibars är känt för vissa, men det finns många som ännu inte har upptäckt dem, och inte har full koll på vad det är för något. Man kan säga att det är en typ av proteinrikt mellanmål som är lätt att ta med även i en liten väska, och som bidrar med en förhållandevis stor mängd protein. De flesta energibars har nämligen protein som huvudsaklig källa, vilket är gynnsamt för kroppen i samband med träning. Det finns bars i olika smaker. Choklad är vanligt förekommande, men för de som inte är så förtjusta i just choklad finns det naturligtvis gott om alternativ. Varför inte äta ett litet mellanmål med smak av hallon och lakrits? Eller lockar kanske blåbärssmak mer? Det finns gott om valmöjligheter, vilket gör att de flesta kan hitta något som tilltalar smaklökarna.

Konsten att välja rätt energibar

Konsten att välja rätt energibar

Som alltid när du ska köpa en produkt behöver du jämföra alternativen som finns, och komma fram till vilken vara som är det bästa valet för just dig. Som vanligt är det viktigt att komma ihåg att det som är rätt för en person, inte nödvändigtvis är det bästa för någon annan. Vi har redan tagit upp att det finns skillnader i smaker. Det i sig kan vara avgörande för vissa. Vissa tycker att choklad är det godaste som finns, andra kan inte fördra choklad. För somliga är citron riktigt friskt och gott, medan andra tycker att det är surt och smakar illa. Det gäller med andra ord att välja en bar som smakar gott. Vad som också är viktigt är att komma ihåg att smaken bara är en aspekt. Det finns mycket annat som också är viktigt, kanske till och med viktigare, när du ska köpa energibars.

Varierande proteinmängd

Det du är ute efter när du äter den här typen av bars är ett energitillskott och det får du tack vare proteinet i dessa produkter. Proteinet bidrar med stor nytta. Det är därför klokt att välja en energibar som innehåller en relativt stor mängd protein. Se upp med alternativa bars som istället innehåller större mängder kolhydrater och socker. Även dessa kan ge en mättnadskänsla, men du får inte någon speciellt hälsosam lösning på energibehovet, vilket du definitivt bör ha i åtanke. Att välja en energibar som verkligen lagt sin vikt vid protein är därför en rekommendation. När du ska ha i dig ett mellanmål för att få mer energi vill du inte bara känna dig mätt för stunden, du vill få ut mer än så av det du stoppar i dig. Välj därför kvalitativa energibars redan från början.

 

Olika typer av protein

Proteinmängden i sig är viktig, men det är inte det enda du bör titta på när det gäller proteinet. Du bör även ta dig lite tid att granska vilken typ av protein det är man har använt sig av vid tillverkningen. Vassle är ett vanligt protein som förekommer i många bars, men var uppmärksam på att det även förekommer gelatinprodukter. Dessa är generellt inte lika fördelaktiga. Även om proteininnehållet är högt blir det inte lika gynnsamt. Det är med andra ord inte alltid det högsta proteininnehållet som är det bästa. Du behöver även granska källan. Det kan låta komplicerat, men det är faktiskt inte särskilt svårt. Du lär dig snabbt vilka proteinkällor som är bra och vilka som kan vara värda att undvika.

Olika typer av protein

Övrigt innehåll kan vara värt en granskning

Även om proteinet är det som det pratas mest om när det gäller energibars, så finns det naturligtvis annat innehåll också. Du bör ta dig tid att titta igenom innehållsförteckningen ordentligt. Det kan finnas olika anledningar till att du vill ha koll på vad du stoppar i dig. Du kanske vill undvika saker du inte tål. Vissa bars innehåller till exempel mjölkprodukter eller laktos, något som många kan vara intoleranta mot. Om du är en av de som inte mår bra av laktos eller mjölkprodukter behöver du hitta alternativ fria från sådant. Det är generellt inga problem. Det finns gott om produkter som är fria från såväl mjölk som laktos, men du behöver göra ett medvetet val.

Övrigt innehåll kan vara värt en granskning

Det går även att hitta glutenfria varianter, men det är viktigt att komma ihåg att många energibars innehåller gluten, vilket gör att du även här behöver sålla medvetet bland alternativen. Vidare kan det vara så att du äter vegankost och av den anledning behöver välja bort vissa produkter. Då behöver du granska innehållet så att du väljer en av de veganska barer som finns på marknaden. Det mesta går att lösa, men du behöver själv säkerställa att den produkt du väljer uppfyller dina önskemål och krav.

Att tänka på

Att ha med sig en energibar i väskan som kan intas när behovet av ett energirikt mellanmål infinner sig kan vara en god idé. De flesta kan ha nytta av bars, inte bara de som tränar stenhårt. De som behöver energi när de lyssnar på föreläsningar eller sitter på långa jobbmöten eller tentor kan också ha nytta av att fylla på energidepån. Det viktiga i sammanhanget är att komma ihåg att alla bars inte är lika högkvalitativa. Gör därför ett bra produktval. Kom också ihåg att en hög sockermängd innebär att det blir mer energi att göra av med. Om du är stillasittande och äter en mängd bars innehållande stora mängder socker kan det leda till viktökning, precis som när du äter andra sockerrika mellanmål.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Energibars

✅ Varför är det en bra idé att äta energibars?

Det är ett mellanmål som går enkelt att ta med, som går snabbt att äta och som ger snabb energi. Det innebär att det blir ett utmärkt måltidskomplement för den som tränar och behöver fylla på med extra energi före, under eller efter träningspasset.


✅ Finns det några nackdelar med energibars?

Det beror egentligen på vilka barer du väljer. Vissa är näringsrika och bra, men det finns tyvärr många mindre hälsosamma alternativ också. Den som vill äta den här typen av mellanmål bör se till att undvika de produkter som innehåller stora sockermängder. Det är också viktigt att ta en titt på näringsinnehållet. Att välja en produkt med fibrer kan vara klokt eftersom det gör att mättnadskänslan inte släpper lika snabbt. Det är också viktigt att säkerställa att proteinkällan är bra.


✅ Finns det några alternativ för den som är gluten- eller laktosintolerant?

Ja, det finns barer som är fria från både gluten och laktos. Det finns även alternativ som är fria från det ena men innehåller det andra. Att hitta ett lämpligt produktval bör med andra ord inte vara några problem för den som är laktosintolerant eller glutenintolerant.


✅ Går det att tillverka egna energibars eller är det bättre att köpa färdiga?

Det går att tillverka egna, och det är förhållandevis enkelt att hitta olika recept online. Fördelen är att du då väljer exakt vad du vill tillsätta och du vet precis vad det är du stoppar i dig. Nackdelen är att det tar betydligt längre tid att göra egna barer än att köpa dem, vilket gör att det här plötsligt inte blir det snabba och enkla mellanmålet som från början var tanken att det skulle vara.


✅ Är kalorimängden densamma i alla energibars?

Nej, faktum är att det kan skilja väldigt mycket mellan olika produkter. Det finns barer som innehåller 150 kalorier men det finns också varianter som innehåller 500 kalorier. Det är stor skillnad, och detta är viktigt att ha i åtanke när du ska välja ut dina bars i butiken.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Energibars Vanliga frågor