Proteinpulver

Bäst proteinpulver
Snabbmeny:
Toppval Proteinpulver Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Proteinpulver är en produkttyp som är väldigt populär bland personer som styrketränar. Den här typen av tillskott kan nämligen främja muskeltillväxten. För den som vill uppnå goda resultat är det önskvärt att tanka kroppen med protein efter utfört styrkepass, för att ge musklerna hjälp på traven när det kommer till återhämtning. Att hitta ett proteinpulver som stämmer överens med de önskemål du har gällande smak och innehåll blir inte vara särskilt svårt. Dessa produkter finns i en mängd olika smaker, och det går att hitta sockerfria alternativ, likväl som alternativ för den som äter vegankost.

Gynnsamt för den som tränar

Det är ingen tillfällighet som gör att en så stor andel av de som tränar väljer att ta tillskott av protein. Det är främst inom styrketräning som den här typen av tillskott används. Så har det varit i många år. Även inom konditionssporter har vissa börjat prova proteinpulver för att se vad det ger för effekt. Där finns det inte lika många studier som visar effekterna, men det finns fortfarande gott om utövare av sporterna som vill testa, för att se om det kan vara lika fördelaktigt som inom styrketräning.

Proteinpulver - Gynnsamt för den som tränar.

Kan vara mycket fördelaktig för styrketräning

Vad är det då som gör att så många väljer att ta proteinpulver i samband med styrketräning? Vad är det för fördelar de hoppas uppnå? För det första är det så att det finns ett större behov av protein hos de som tränar hårt, och det kan vara svårt att hinna få i sig det ökade proteinintaget på naturlig väg. Då kan proteinpulver på ett enkelt sätt lösa behovet. De som ägnar sig åt styrketräning vill generellt också bygga muskler, och detta är en process som kan främjas rejält av ett bra proteinintag. Det förutsätter naturligtvis att det proteintillskott som används är av god kvalitet.

Det finns nämligen även mindre bra produkter inom denna produktkategori. Sammanfattningsvis kan man säga att om kroppens proteinbehov inte tillgodoses kan du tappa muskelmassa. Risken är större för att detta ska ske för den som tränar hårt, eftersom det då behövs ett större intag av protein än vanligt. Att tappa muskelmassa är raka motsatsen till vad du vill göra om du styrketränar, och av den enkla anledningen behöver du förse kroppen med ökade proteinmängder, antingen genom kosten, vilket kan vara svårt, eller via tillskott, som till exempel proteinpulver. Då kan du maximera vinsten från varje träningspass.

 

Viktigt att välja rätt

Som redan nämnts är det av största vikt att du verkligen ser till att välja ett proteinpulver av god kvalitet om du vill komplettera ditt naturliga proteinintag med ett tillskott. Det kan förstås tyckas övermäktigt att försöka sålla bland alla tillgängliga alternativ, men du behöver bara lära dig vad du ska titta efter.

Typ av protein

Typ av protein

Det första du förmodligen vill titta på är vilken typ av protein som används i tillskotten. Det finns nämligen olika typer av protein, med olika egenskaper. De vanligaste typerna som du definitivt kommer se när du börjar jämföra alternativ, är vassleprotein och kaseinprotein. Det finns även några andra varianter, som till exempel sojaprotein och biffprotein, men de är inte lika vanligt förekommande i proteintillskott.

Proteinhalten naturligtvis viktig

Som du säkert förstås finns det skillnader mellan de olika proteintyperna. Kasein är generellt lite dyrare än vassle så det kan mycket väl tänkas att du ser en skillnad i pris beroende på vilken proteintyp som används i de olika produkterna. En annan skillnad är att vassle tas upp snabbare av kroppen än vad kasein gör. Det är därför vanligt att kasein är det protein som används i de produkter som främst är avsedda för intag på kvällen. Då kan proteinet nämligen tas upp av kroppen medan användaren sover. Vassle å andra sidan tas upp snabbt av kroppen, och kan därför med fördel tas direkt i samband med ett träningspass. Vilken typ av protein du bör välja kan därför till viss del bero på hur du planerar att använda produkten och framför allt då när du planerar att ta den.

Proteinhalten naturligtvis viktig

Något som du definitivt bör ägna viss uppmärksamhet är proteinhalten. Om du börjar titta i detalj på innehållsförteckningen på olika produkter, kommer du tveklöst upptäcka att det förekommer en del skillnader. I vissa proteinpulver ligger proteinhalten på 80 % medan andra har en proteinhalt på 68 %. Detta har naturligtvis betydelse, och du bör givetvis se till att välja ett tillskott som inte bara innehåller en mängd tomma kalorier och låg halt protein. Det här är därför något du bör jämföra noga innan du köper en viss vara.

Övrigt innehåll

Något som du bör hålla i minnet när du ska köpa ett proteinpulver, är att det inte enbart är själva proteinet i produkten som har betydelse. Du behöver även ta en titt på vad produkten innehåller i övrigt och bedöma huruvida innehållet verkar vara sunt och hälsosamt eller inte. Du vill förmodligen veta hur stor fetthalt och hur stor kolhydrathalt man valt att ha i respektive produkt. Sådant spelar också stor roll. Vidare vill du förmodligen veta om produkten innehåller socker, och i så fall hur stora mängder, eller om det använts andra sötningsmedel och i så fall vilka. Precis som när du ska köpa andra produkter som ska ätas är det med andra ord viktigt att se till helheten och göra en bedömning utifrån den. Om du tränar för att hålla din kropp i gott skick vill du naturligtvis även ha koll på att det du stoppar i dig faktiskt är hälsosamt.

Smaken har betydelse

Det går inte att bortse från att smaken är en aspekt som spelar roll. Om du ska ta det här pulvret regelbundet vill du inte att det ska smaka på ett sätt som du har svårt att stå ut med. Du vill naturligtvis att det ska vara så gott som möjligt. Proteinpulver finns i flera olika smaker, vilket gör att du kan kosta på dig att välja och vraka. Oavsett om du gillar choklad eller om du har andra favoriter, så bör du kunna hitta ett tillskott som du tycker smakar bra.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Proteinpulver

✅ Varför bör man ta proteinpulver?

Den främsta anledningen till att man väljer att ta proteinpulver är att man tränar och vill tillsätta något proteinrikt utöver den vanliga kosten. Det främsta skälet till att man gör detta är att man vill få ut så goda resultat som möjligt av sin träning. Proteintillskottet kan bland annat bidra till förbättrad muskeluppbyggnad.


✅ Vad bör man tänka på när man ska välja bland alla proteinpulver på marknaden?

Det är viktigt att komma ihåg att skillnaderna mellan olika produkter kan vara både stora och betydelsefulla. Naturligtvis skiljer det på smaken, vilket kan vara nog så viktigt, men det är ändå inte den viktigaste punkten. Vad som är viktigare är att proteinkällan är bra och kan tas upp snabbt och effektivt av kroppen. Vassle brukar vara ett uppskattat protein som kroppen kan ta till sig på ett bra sätt. Det är även viktigt att säkerställa att det pulver man väljer är rikt på mineraler. Att proteinhalten per portion är högt är också något man bör kontrollera, för att få den effekt man är ute efter. Det är också klokt att satsa på en av de produkter som inte innehåller höga halter av socker och som är kalorisnåla.


✅ Finns det proteinpulver som kan tas av vegetarianer och veganer?

Ja, det finns proteinpulver som är fritt från animaliska proteiner. Även om dessa alternativ inte är lika många som de andra så finns de och är relativt lätta att hitta. De innehåller andra ämnen, så som havreprotein och ärtprotein istället för animaliska proteiner.


✅ Går det att använda proteinpulver om man är laktosintolerant?

Det går, men det är då viktigt att välja ett pulver som inte är mjölkbaserat, vilket många produkter är. Det finns gott om produkter idag som är baserade på äggprotein, och dessa fungerar ofta alldeles utmärkt för laktosintoleranta. Svaret är med andra ord ja, under förutsättning att man grundligt kontrollerar innehållet och väljer med omsorg.


✅ Vilka olika proteinkällor finns i proteinpulver?

Vassleprotein är en av de vanligaste proteinkällorna. Det har fördelen att det tas upp snabbt av kroppen. Äggprotein är en annan, vilket ofta föredras av de som är laktosintoleranta. En annan variant är kaseinprotein som tas upp långsamt av kroppen och som därför ofta används på ett lite annat sätt än produkter med vassleprotein. Biffprotein används också, men är inte lika vanligt som de andra källorna, främst på grund av att det är dyrare än de andra.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Proteinpulver Vanliga frågor