Kaseinprotein

Bäst kaseinprotein
Snabbmeny:
Toppval Kaseinprotein Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Om du tränar mycket, kanske i synnerhet om du ägnar dig åt styrketräning, har du förmodligen blivit tipsad om att det kan finnas nytta i att ta kaseinprotein. Kanske känner du att du vill veta mer om detta innan du går vidare. Du vill förmodligen veta vad detta egentligen är för något, varför du eventuellt bör ta det, och vad det kan ge för gynnsamma effekter. Vi ska ta en närmare titt på allt detta nu.

Vad är kaseinprotein

För att kunna beskriva på ett tydligt sätt vad kaseinprotein är, kan det vara bra att börja en nivå högre upp, närmare bestämt vid proteintillskott. Väldigt många som styrketränar regelbundet väljer att ta någon form av proteintillskott. Anledningen till det är vanligtvis att den som tränar behöver ett betydligt större intag av protein än den som inte är fysiskt aktiv. Visst går det att få i sig protein genom kosten, då det finns en rad livsmedel som är goda proteinkällor, men det kan vara svårt att lösa detta rent praktiskt.

Utmärkande för kaseinprotein

Kanske vill du få i dig ett snabbt men proteinrikt mellanmål strax efter träningspasset. Då har du kanske inte tillgång till alla de livsmedelsprodukter som finns i ditt skafferi och kylskåp. Då kan du, för att tillgodose proteinbehovet, ta proteinpulver. Det hjälper dig inte bara att bibehålla goda proteinnivåer, det gör dessutom att du kan få bättre träningsresultat eftersom ökad tillförsel av goda proteiner kan hjälpa dig att bygga muskelmassa. Men vad är det då för skillnad på protein i allmänhet och kaseinprotein? Egentligen är det inte rätt att säga att det är någon skillnad. Kaseinprotein är nämligen en typ av protein, men det finns även fler vanligt förekommande proteintyper. Förutom kaseinprotein som verkligen är vanligt förekommande bland de som styrketränar och vill maximera sina träningsresultat med hjälp av tillskott, är även vassleprotein väldigt vanligt.

Utmärkande för kaseinprotein

Vad är det då som skiljer kaseinprotein från exempelvis vassleprotein? Kasein tar längre tid för kroppen att ta upp. Det kan naturligtvis betraktas som något negativt, men så behöver det absolut inte vara. Den tas upp långsammare men den har också en mer långvarig effekt. Vassle absorberas snabbare, men har också en mer kortvarig effekt. Inget av det behöver vara sämre än det andra. Det gäller bara att planera kring detta, och ta proteinet på en tidpunkt som gör att kroppen kan tillgodogöra sig det. När det gäller kaseinprotein är det vanligt att idrottare tar det på kvällen, strax innan de ska gå och lägga sig. Anledningen till detta är förstås att kroppen då kan absorbera proteinet i lugn och ro under natten.

Finns det då några tydliga fördelar i att välja kasein framför vassle? Det är naturligtvis en intressant fråga som de flesta nog gärna vill ha ett klart och tydligt svar på. Det enkla svaret är att det naturligtvis finns fördelar med att ta kasein. I och med att proteinet stannar kvar i kroppen längre, utsöndras aminosyror under den tiden. Det skyddar i sin tur mot nedbrytning av musklerna. För den som tränar är detta naturligtvis oerhört viktigt.

 

Kaseinprotein på naturlig väg

En intressant fråga är naturligtvis huruvida det går att få i sig kaseinprotein på naturlig väg eller om det måste intas via tillskott. Svaret är att det går att få i sig kasein på naturlig väg. Anledningen till att så många väljer att ta kaseinprotein i pulverform är inte att det är omöjligt att hitta naturliga källor. Kasein finns bland annat i kvarg, ost, keso och fil samt flera andra mejeriprodukter. Det finns många som kombinerar naturliga proteinkällor med tillskott. Det beror då oftast på att det går snabbare och är enkelt att ta med. Om du går direkt till gymmet från skolan eller arbetsplatsen, har du kanske inte tillgång till något ordentligt klassiskt mellanmål direkt efter passet. Däremot kan du lätt stoppa ned tillräckligt med kaseinproteinpulver för att kunna få i dig en rejäl dos protein efter träningen. Det tar väldigt liten plats i väskan och det är enkelt att hantera. Det är heller inte speciellt dyrt, vilket naturligtvis är en fördel. Vill du trots allt hellre sköta proteinintaget på naturlig väg, är det alltså främst mejeriprodukter som kan vara till nytta.

Kaseinprotein på naturlig väg

Pris på kaseinprotein

Ser du priset på proteintillskott som en avgörande faktor? I så fall kommer du förmodligen komma fram till så småningom att du hellre satsar på vassleprotein, som är den något billigare varianten. Även om det inte rör sig om några enorma prisskillnader, finns det förstås en och annan krona att spara per år för den som väljer att gå den billigare vägen. Däremot är det viktigt att du inte enbart låter priset styra, om du har en tydlig användningsplan där vassle faktiskt inte passar in. Om du inte är ute efter snabba, kortvariga toppar direkt efter träning, utan vill ha en produkt som långsamt tas upp av kroppen och arbetar under längre tid, bör du välja kasein trots att det kostar något mer per portion. Kom även ihåg att det förekommer prisskillnader även inom respektive kategorigrupp.

Det finns billigare alternativ även bland de tillskott som baseras på kasein, precis som att vissa produkter baserade på vassle är dyra. Du behöver helt enkelt jämföra tillgängliga alternativ. När du väl har sett hur utbudet ser ut kan du ta ställning till vilka faktorer som väger tyngst. Är det att priset per portion är lågt? Är det kanske att proteinhalten är hög? Eller att övriga ingredienser är så naturliga och hälsosamma som möjligt? Det finns en hel del faktorer som kan spela in när du ska fatta ditt beslut.

Pris på kaseinprotein

Att titta på

Innan du bestämmer dig för vilket kaseinprotein du tänker ge en chans, är det förstås viktigt att du tar ställning till en rad olika faktorer, och även ser till att du tar den tid som behövs för att du ska kunna fatta goda beslut. Ta en titt på mängden protein per portion, priset per portion, smak på tillskottet, samt intagsmöjligheter. Vissa produkter blandas med vatten, andra med mjölk. De flesta tas direkt medan andra kan ställas i kylen under cirka en halvtimme för att få konsistensen av en pudding.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Kaseinprotein

✅ När på dygnet bör man ta kaseinprotein för bästa effekt?

Det här är ett protein som med fördel bör tas på kvällen. Detta beror på att det är ett protein som tas upp långsamt. Kroppen får då möjlighet att ta upp det medan du sover, vilket kan ge goda långsiktiga effekter.


✅ Vad gör kaseinprotein för nytta?

Det bidrar till återhämtningen efter träning, vilket innebär att den som tränar hårt och regelbundet kan ha stor nytta av denna typ av produkt. Det har dessutom en gynnsam effekt på muskeltillväxten.


✅ Går det att få i sig kaseinprotein på naturlig väg?

Ja, det går alldeles utmärkt. Ett exempel på livsmedel som innehåller den här typen av protein är vanlig komjölk och därmed även produkter som kvarg och ost.


✅ Är kasein nyttigt?

Ja, det innehåller såväl kalcium som aminosyror och fosfor, ämnen som kroppen behöver och mår bra av. Det innebär att intag av kaseinprotein kan ge gott om hälsomässiga fördelar.


✅ Är kasein ett bra protein att ta för den som vill behålla mättnadskänslan länge?

Ja, i det läget är kaseinprotein ett utmärkt val, eftersom det ger en betydligt större mättnadskänsla än exempelvis vassleprotein. Mättnadskänslan sitter dessutom i längre.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Kaseinprotein Vanliga frågor