Koffeintillskott

Bäst koffeintillskott
Snabbmeny:
Toppval Koffeintillskott Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Olika typer av kosttillskott är populära i träningssammanhang. Det råder delade meningar om huruvida dessa tillskott verkligen ger något. Det handlar ofta om ganska dyra produkter, som kanske inte ger vad de lovar, eller som du helt enkelt inte behöver för att du får i dig dessa ämnen genom att äta en allsidig kost. Men, ett ämne som faktiskt visat sig förbättra idrottares prestationsförmåga är koffein. Koffein är ett bioaktivt ämne som inte bara finns i kaffe, utan som förekommer i flera växter i naturen. Koffein finns, förutom i kaffebönor, i teblad, kakaobönor och guarana. Livsmedelsprodukter som innehåller koffein är, bland annat, kaffe, te, choklad, coladrycker och i en del sportdrycker. Koffein finns också som kosttillskott som gör att du kan dra nytta av koffeinets effekter även om du inte vill dricka mängder av kaffe eller te.

Så påverkar koffein din kropp

Koffein är en milt centralstimulerande substans som påverkar både kroppen och hjärnan. Koffein gör dig piggare och den påverkar också koncentrationsförmågan på ett positivt sätt. Koffeinet absorberas i stort sett fullständigt i kroppen, och det tar mellan 30 och 60 minuter innan kroppen reagerar på ämnet. Efter intag har koffein en halveringstid på mellan 3 och 5 timmar. Det betyder att efter denna tid finns cirka hälften av det intagna koffeinet kvar i kroppen. Även om man kan se att koffein har tydlig påverkan på både kropp och hjärna anses en normal konsumtion vara ofarlig.

Så påverkar koffein din kropp

Koffein är inte bara centralstimulerande. Ämnet inverkar också på ämnesomsättningen. Koffein höjer energiförbrukningen och frigör fria fettsyror från fettvävnaden. Av den anledningen är koffein ett populärt inslag i bantningspreparat och olika tillskott som används för att få en ökad fettförbränning. När det gäller koffeintillskott vid träning pratar man ofta om den glykogenbesparande effekten som följd av den ökande fettanvändningen när fettsyrorna frisätts. Det betyder, i klartext, att ett tillskott av koffein leder till att mer fett kan utnyttjas som energikälla under fysisk träning. Och ju mer fett man kan utnyttja, desto mindre kolhydrater förbrukas. Ju bättre fettförbränning du har, desto längre tid tar det innan depåerna av kolhydrater tar slut.

 

Att tänka på när du ska köpa koffeintillskott

De flesta koffeintillskott kommer i form av vanliga tabletter. Men, det finns också koffein i form av brustabletter, vilket kan vara ett bra alternativ om du har svårt att svälja vanliga tabletter. Koffeintabletter innehåller oftast mellan 100 och 250 mg koffein, vilket motsvarar koffein från 1 till 3 koppar kaffe. Fundera på hur mycket koffeintillskott du behöver innan du köper dina tabletter. I studier har man sett effekter redan efter 50 mg koffein. Man har också sett att upp till 600 mg koffein ger effekt på prestationen. Detta skulle alltså motsvara tre tabletter á 200 mg. Men, börja alltid med en tablett för att se hur din kropp reagerar på koffeinet. Är du ovan kan en tablett ge yrsel, illamående och till och med hjärtklappning. Du bör därför börja med en låg dos och trappa upp efter hand om du behöver en högre dos. Det är viktigt att veta att, även om koffein anses vara ofarligt, så är det inte lämpligt att överdosera.

Att tänka på när du ska köpa koffeintillskott

Priset på koffeintillskott kan skilja sig rejält mellan olika varumärken, så om du inte vill betala mer än nödvändigt är det bra att jämföra olika produkter innan köpet. När det handlar om kosttillskott, och annat som man stoppar i sig, är det förstås också bra att välja produkter från en tillverkare som man känner till och litar på. Koffeintabletter har lång hållbarhet. Vanligtvis håller de i fem år. Men det betyder inte att de är farliga att ta efter denna tid, utan att de kanske inte ger samma effekt som tidigare.

Koffeintillskott fungerar

Kosttillskott av olika slag är mycket populära, inte minst bland alla som tränar. Men, det är inte alltid klarlagt om de olika tillskotten verkligen fungerar och ger den effekt de sägs ge. Men, koffein är faktiskt ett av de mest beprövade preparaten för att höja prestationsförmågan, och det finns massor av studier och vetenskapliga belägg för att koffein verkligen fungerar. Att ta koffeintillskott är ett bra sätt att öka prestationen när du tränar. Framför allt påverkas uthålligheten på ett positivt sätt. Du blir piggare och mer alert, och både uthålligheten och koncentrationen förbättras. Koffeintillskott fungerar också när du vill öka fettförbränningen.



När ska man använda koffeintillskott?

När du behöver mer energi, som inför ett styrketräningspass är koffeintabletter ett lämpligt alternativ. Men, du kan också använda koffeintillskott när du känner att du behöver bli piggare i vardagen. Att kaffe är uppiggande är väl en av de största orsakerna till att det är en av våra mest populära drycker. Och om du inte gillar kaffe, eller av annan anledning inte vill dricka en massa kaffe eller te, är koffeintillskott i form av tabletter ett utmärkt alternativ. Man använder koffeintillskott precis innan man behöver mer energi. Så om du planerar ett styrkepass, eller någon annan form av träning, tar du koffeintabletten precis innan du börjar träningen.

Om du inte använder koffeintillskott i samband med träning, utan för att känna dig piggare i vardagen, tar du tabletten när du börjar känna dig trött, eller när energin börjar tryta. Det kan vara bra att tänka på att effekten av koffeintillskott kan vara stort. En tablett motsvarar ofta koffeinet i två koppar kaffe, och i synnerhet om du inte brukar dricka kaffe kan du känna av koffeinet ordentligt. Är du inte van vid koffein kan du känna dig yr de första gångerna du använder tillskottet. Detta brukar minska när din kropp blir mer van vid koffeinet. På grund av koffeintabletternas starka effekt bör du inte ta mer än en tablett, även om du tycker att du behöver mycket extra energi. Om du är gravid, eller ammar, bör du vara försiktig med koffeintillskott. Livsmedelsverket anger ett intag på max 300 mg koffein för gravida och ammande, men det är förstås säkrast att helt avstå från koffeintillskott under denna tid.

Tänk också på att ett större intag av koffein på kvällen kan göra att du får svårt att sova.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring Koffeintillskott

✅ Vad gör ett koffeintillskott för nytta?

Det har en centralstimulerande effekt och påverkar både hjärnan och kroppen. Generellt blir man piggare och kan få bättre koncentrationsförmåga under en period innan ämnet försvunnit ur kroppen. Ämnesomsättningen ökar dessutom och energiförbrukningen likaså. Många som vill gå ned i vikt tar koffeintillskott.


✅ Är det gynnsamt att ta koffeintillskott i samband med träning?

Ja, det finns många som tycker att det är fördelaktigt eftersom kolhydratförrådet i kroppen räcker längre. Detta beror på att man utnyttjar fett i första hand istället för att direkt plocka av kolhydraterna. Vissa studier bekräftar detta, medan andra menar att det är osäkert om det verkligen finns en sådan säkerställd effekt. Det är dock ett tydligt faktum att många tycker att koffeintillskott är positivt att använda i samband med träning. Att man blir piggare är naturligtvis också positivt när man ska gå in och prestera under ett träningspass. Många tar också koffeintillskott i samband med ett träningspass på grund av att det kan förbättra prestationsförmågan och orken.


✅ Vad bör man tänka på om man tar koffeintillskott?

Att det är viktigt att inte överskrida de rekommenderade doserna. Koffein anses nämligen vara tämligen ofarligt så länge det tas i sunda doser, men det kan ge obehagliga bieffekter om det tas i för stor mängd. Hjärtklappning och illamående är några exempel på sådana biverkningar. Man bör också tänka på att inte ta den här typen av tillskott på kvällen, eftersom det kan göra det svårt att sova.


✅ Hur stor mängd koffein innehåller en kapsel eller tablett av ett koffeintillskott?

Det kan variera något, men det är tämligen vanligt att mängden ligger runt 200 mg koffein. Det går att jämföra med två koppar kaffe, vilket ju är en mängd som många får i sig genom kaffe under en vanlig dag. Så länge man inte överdoserar tillskottet är det med andra ord inte några onormala koffeinmängder det handlar om.


✅ Hur lång tid tar det för ett koffeintillskott att ge effekt?

Räkna med att det tar minst en halvtimme. Efter mellan 30 och 45 minuter brukar koffeinet ha nått fram och du kan börja märka effekterna av tillskottet. Om du vill ta en tablett eller en kapsel före ett träningspass är det med andra ord klokt att göra det mellan en halvtimme och en timme före passets början.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval Koffeintillskott Vanliga frågor