ZMA-tillskott

Bäst ZMA-tillskott
Snabbmeny:
Toppval ZMA-tillskott Vanliga frågor

Dela på Facebook Dela på Twitter


Vad vet du om ZMA-tillskott, vad de har för effekt och vem som bör ta dem? Oavsett om svaret är att du har ganska bra koll men ännu inte har köpt ett tillskott, eller om du inte vet något alls om den här typen av tillskott, så kommer du kunna få med dig en hel del matnyttig information från den här artikeln. Här kommer vi dels titta närmare på vad ZMA egentligen är för något, och vad syftet med den här typen av tillskott är, dels vad som är viktigt att tänka på för den som står i begrepp att köpa tillskott.

Vad är ZMA?

Om det pratas om B-vitamintillskott eller C-vitamintillskott råder det ingen tvekan kring vad tillskottet innehåller. Namnet är väldigt självförklarande. Så är inte fallet med ZMA. Namnet är en engelsk förkortning som står för Zinc Monomethionine Aspartate. Tillskott av den här typen innehåller två mycket viktiga mineraler; zink och magnesium. Även vitamin B6 är ett givet inslag i dessa kosttillskott.

Vad är ZMA?

Fördelar med ZMA-tillskott

Alla kosttillskott förväntas bidra med fördelaktiga effekter, men vilka effekter det handlar om kan variera rejält från en produkt till en annan. Vad är det då ZMA förväntas ge för fördelar och vem bör ta en produkt av det här slaget? Det här är en produkttyp som ofta konsumeras av personer som tränar flitigt. Anledningen är att tillskott som innehåller zink och magnesium kan främja musklernas återhämtningsförmåga och främja testosteronnivåerna i kroppen. De kan även förbättra kvaliteten på sömnen, vilket är viktigt för den som tränar, men naturligtvis även för andra.

Den som har problem med sömnen kan därför ge dessa produkter en chans. Förutom att musklerna stärks med hjälp av ZMA så kan även immunförsvaret bli starkare, vilket är en gynnsam hälsoeffekt som de allra flesta vill eftersträva. Andra fördelar som nämns i samband med ZMA är ökad energi och förbättrad matsmältning. I och med att det finns så gott om gynnsamma effekter finns det många som kan ha nytta av att ta tillskott regelbundet. Vad som är viktigt att tänka på är att alla tillskott av den här typen inte är likadana. De kan ha olika huvudsyften och därmed även olika ämnessammansättning. Det gäller därför att du väljer en produkt som är framtagen för att bidra med just de effekter du främst är ute efter. En person som tränar och vill stärka musklerna kan behöva välja en annan produkt än den som enbart är ute efter att förbättra sömnen och öka energin.

 

Nackdelar med den här typen av tillskott

Att det finns gott om fördelar med ZMA har vi redan kunnat slå fast, men hur är det med nackdelar? Finns det några sådana? Svaret är att det beror på den som tar tillskottet. Om du tar läkemedel av någon sort bör du vända dig till den läkare som förskrivit läkemedlet och diskutera huruvida det kan kombineras med ZMA-tillskott. Både magnesium och zink har nämligen en förmåga att minska effekten av vissa mediciner, något du naturligtvis vill undvika. Den vitamin som ingår i tillskottet, B6, kan ibland få biverkningar från mediciner att förvärras, vilket är ytterligare en anledning till att först konsultera läkare eller annan kunnig sjukvårdspersonal innan du börjar ta kosttillskott om du samtidigt tar något läkemedel.

Konsultera läkare eller annan kunnig sjukvårdspersonal om du samtidigt tar något läkemedel.

Obehag vid stora doser

Om du håller dig till rekommenderad dos av ZMA ger dessa produkter väldigt sällan några biverkningar eller negativa effekter, förutom de som kan uppstå i kombination med vissa mediciner. Om du däremot överdoserar zink och magnesium kan du må dåligt. Den vanligaste reaktionen är illamående men du kan även uppleva andra besvär med magen. Nervbanorna kan också påverkas på ett negativt sätt om du tar för stora doser ZMA under en längre period. Det är B6 som kan orsaka detta. Du kan med andra ord ta dessa kapslar i lämplig dos utan att uppleva några biverkningar, men du bör absolut inte överskrida den rekommenderade dagliga dosen.

Så väljer du rätt tillskott

Så väljer du rätt tillskott

När du börjar se dig omkring i butikerna kommer du upptäcka att det finns en hel del ZMA-tillskott. Tyvärr är inte alla varianter lika bra, vilket betyder att du måste vara noggrann när du gör ditt val. Det finns några olika aspekter du kan titta på och väga in när du ska jämföra produkter och fatta ditt beslut gällande vilket alternativ som tycks vara det bästa.

Innehållet

Det första du bör göra är att titta på innehållet i de olika produkterna. Det är viktigt att vara medveten om att halten av de olika mineralerna och vitaminerna kan variera. Titta hur stor mängd magnesium, zink och B6 de olika produkterna innehåller. Vilka effekter är det du främst är intresserad av? Är det till exempel så att du vill förbättra din sömn med hjälp av ZMA är det viktigt att du säkerställer att magnesiumhalten är hög. Det är nämligen denna mineral som främst bidrar med sömnfrämjande egenskaper. Är det så att du har ett ganska svagt immunförsvar som du vill försöka stärka? Då är det i stället zink som det bör finnas ganska stora halter av, eftersom det är just den mineralen som främjar immunförsvaret. Du behöver helt enkelt fundera över vad det är som gör att du vill ta just ZMA, och när du har koll på den saken bör du leta efter en produkt som möter dina behov.

Vilken typ av föreningar?

Det här kan kanske tyckas vara något av överkurs, men faktiskt är att du även bör titta på vilken typ av föreningar som ingår i de olika kapslarna, eftersom detta har betydelse för hur väl kroppen kan ta upp mineralerna. Magnesiumcitrat brukar tas upp väl, liksom zinkglukonat. Det finns även några andra föreningar som kan tas upp ordentligt av kroppen. Dessvärre finns det en hel del produkter som använder sig av föreningar som kroppen inte klarar att tillgodogöra sig på något bra sätt. Sådana vill du naturligtvis undvika, och det kan därför vara värt att göra lite grundligare research inför köpet.

Pris

Priset kanske inte är det allra viktigaste när du ska köpa ett ZMA-tillskott men visst kan det ha viss betydelse. Du kan enkelt se hur stor kostnaden blir per portion när du jämför produkterna online. Det kan vara mer rättvisande än produktpriset i sig, eftersom mängden varierar, liksom doseringsrekommendationen.
 

Tips på fler av våra köpguider:

Frågor och svar kring ZMA-tillskott

✅ Vad är ZMA för något?

Det är en kombination av tre viktiga ämnen som kroppen naturligt producerar och behöver. Det handlar om zink, magnesium och vitamin B6.


✅ Varför bör man ta tillskott med ZMA?

Den främsta anledningen till att ta ZMA är om man tränar, oavsett nivå, och vill hjälpa muskeluppbyggnadsprocessen på traven. Magnesium hjälper till exempel musklerna att slappna av, medan zink har stor betydelse både för fettförbränning och produktionen av de hormoner som behövs för att muskler ska utvecklas.


✅ Är alla ZMA-tillskott likvärdiga eller är det viktigt att välja produkt med omsorg?

Det är definitivt viktigt att välja produkt med omsorg. Det finns skillnader i kvalitet och effekt. Det är viktigt att välja en produkt där mineralerna inte är oxiderade. Det är kelaterade mineraler du ska söka efter. Anledningen till detta är att det är de sistnämnda som kroppen har förmågan att ta till sig och få nytta av.


✅ Finns det något som är viktigt att tänka på vid intag av ZMA-tillskott?

Det är bra att tänka på att den här typen av tillskott inte bör tas tillsammans med mjölk. Det är även klokt att undvika att inta andra kalciumrika drycker eller livsmedel i samband med att man tar detta tillskott, eftersom upptaget kan hämmas av kalcium.


✅ Spelar det någon roll när på dygnet man tar ZMA?

Det rekommenderas ofta att det tas på kvällen, en stund innan det är dags att sova. På så sätt kan det ge de positiva effekter på sömnen som ibland rapporteras.


Källor:



Snabbmeny:
Toppval ZMA-tillskott Vanliga frågor