Hur länge ska man bada i badkar?

Hur länge ska man bada i badkar?

Fråga: Hur länge ska man bada i badkar?
Svar: 15-30 minuter
Håll dig helst under 30 minuter.
Det råder viss oenighet om den exakta tiden för en optimal badstund, men den hamnar någonstans mellan 15-30 minuter. Du riskerar att torka ut ditt skinn om du stannar för länge i badkaret. Skrynkliga fingrar är ett bra tecken på att du bör dra ur badkarsproppen och avsluta badet.
🙂

Välgörande bad

Att bada i badkar är för många av oss synonymt med en känsla av avkoppling från vardagen. Att låta sig sjunka ner bland bubblor eller en god badolja efter en dag på jobbet kan få de flesta att slappna av. Det finns många fördelar med att prioritera sig själv och unna sig en stunds medveten närvaro.

Redan de gamla romarna kände till vikten av att sköta sin hygien och unna sig bad. Och just de romerska baden lever i allra högsta grad fortfarande kvar i vår nutid att njuta av vare sig du är utomlands, på ett spa här i Sverige eller för all del – i ditt eget badrum.

De flesta av oss känner nog till att det var sisådär med badandet förr i världen, kanske “tvagade man sig” inte mer än några få gånger per år. Inte förrän ungefär på mitten av 1930-talet fick badrummet sitt genombrott i våra hem. Som tur är har de flesta av oss idag möjlighet att både duscha och ta ett bad när vi så vill.

Badkar eller badbalja?

Tack och lov är det mycket som är bättre i samhället dag. Många av oss lever dock ett mer hektiskt liv med fler intryck än förut och att känna sig stressad är tyvärr något de flesta känner igen sig i.

Vi fokuserar mer än någonsin på begreppet “mindfulness”, det vill säga att vara närvarande här och nu. Ett sätt att göra just detta är att lägga sig i badkaret, känna vatten och badskum omsluta en och låta tankarna vandra. Förutom vattnets avstressande inverkan kan en stunds badande även ha andra välgörande effekter på vår kropp.

  • Smärtlindring – har du problem med stela leder, nacke och axlar? Varmt vatten kan ge en skön lindring och ge dig mer positiva känslor. Även huvudvärken kan minska då musklerna slappnar av i värmen.
  • Mjukare hud – om du lider av torr hud kan några droppar av mjukgörande olja i badet göra skillnad. Använd gärna även en kroppsskrubb för att bli av med gamla hudceller.
  • Umgås i badet – är ni kanske två där hemma som tycker om att bada? Varför inte ta och göra det tillsammans? Det kan ha en positiv inverkan på relationen. En stund i badkaret kan hjälpa er båda att stressa ner och oavsett om du badar tillsammans med någon eller själv kan du göra denna stund ännu mer stämningsfull med tända ljus och lugn musik.
  • Förbättra sömnen – tar du ett bad på kvällen innan läggdags är det ett perfekt sätt att avsluta dagen på och förbereda dig för en god natts sömn. För en ännu bättre effekt och för att ytterligare komma ner i varv kan du lyssna på en avslappnande meditation.

Bada badkar är mycket avkopplande.

Något att tänka på

De flesta kan nog påminna sig om att man varit i vattnet lite för länge när fingrarna börjar se ut som russin. Även om de positiva effekterna av att bada är många, kan för mycket av det goda göra din hud lite torr. Med omtanke för just din hud kan du tänka på att använda oljor och tvålar med ett naturligt innehåll. Många tycker att det är skönt att ta ett långt bad, men faktum är att det räcker att vara i ungefär 10-20 minuter för att få tillräcklig avslappning. Ofta badar vi också varmt och det kan därför vara skönt att avsluta med en lite svalare dusch.